Iedere marketeer droomt ervan, een succesvol blog waarmee leads worden gegenereerd.
Er zijn steeds meer organisaties die starten met bloggen. Een goed blog is een waardevolle toevoeging voor iedere content strategie. Bedrijven die beginnen met bloggen, weten vaak niet hoe ze een goede strategie moeten opzetten, uitvoeren en bewaken.
Veel bedrijven benaderen hun klanten op een verkeerde manier. Marketing en sales zijn drastisch veranderd. Technieken die 20 jaar geleden voor veel rendement zorgden, zijn nu vaak waardeloos. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar je ziet een duidelijke verschuiving. Vroeger was een verkoper voor 80-100% verantwoordelijk voor de sale. Een klant ging naar de winkel en liet zich informeren door de expert (de verkoper).
Nu zijn de rollen omgedraaid. Verkopers zijn voor 20% of minder verantwoordelijk voor de sale. Klanten zoeken namelijk alle informatie online. Als je dit begrijpt, speel je hier met je digitale strategie op in. Een goed doordachte blog strategie voorziet in de informatiebehoefte van je klant. In grote lijnen wordt de content dus bepaald door je klant.
Drie tips voor een goede blog strategie
Tip 1 – Ken je klant
Je blog strategie is waardeloos als je niet weet wie je klant is. Bepaal voor wie je schrijft en stem je blogs af op deze specifieke klant. Schrijf je voor iedereen, dan schrijf je eigenlijk voor niemand. Waarom niet voor je ideale klant? Omschrijf in gedachten wie je gedroomde klant is en schrijf je blogs specifiek voor die persoon. Door dit te doen, kun je de vragen van je klant veel beter beantwoorden en waarde toevoegen.
Tip 2 – Neem SEO serieus
Een blog schrijven betekent niet automatisch dat je aan je SEO werkt. Het is een mythe dat het toevoegen van content een ranking factor is. Het schrijven van content is niet het doel op zich. Het voegt waarde toe aan je zoekmachine marketing als je het blog schrijft op basis van relevante keywords. Schrijf een blog dat beter is dan dat van je concurrenten en besteed aandacht aan linkbuilding.
Tip 3 – Wissel af
Als je goede blogonderwerpen hebt vastgesteld, is het belangrijk om de vorm van je blog regelmatig af te wisselen. Blijf je lezer verrassen. Iedere week een aantal tips over een vast onderwerp werkt averechts. We raden je aan om af en toe een long read te schrijven en echt diep in een onderwerp te duiken.