Misschien heb je als ondernemer in de wandelgangen wel eens van het begrip Growth Marketing gehoord. Het kan ook zijn dat je al oppervlakkig met dit fenomeen bekend met, maar dat je niet precies weet wat Growth Marketing. Wat is Growth Marketing precies voor online marketing strategie? En wat heeft Google te maken met Growth Marketing?
Wat is Growth Marketing?
Ten eerste een antwoord op de vraag wat is Growth Marketing? Growth Marketing is een specifiek soort online marketing strategie, die door steeds meer ondernemers wordt omarmd. Growth Marketing is een creatief soort marketing, die diverse disciplines en strategieën met elkaar combineert. Growth Marketing is een mix tussen ten eerste data analysis & testing (vaak via Google), ten tweede creative marketing en ten slotte software engineering & automation. Growth Makreting bevindt zich op het raakvlak van deze drie disciplines. Bij Growth Marketing focus je jezelf als zzp’er of ondernemer niet alleen op de kanalen, zoals Google, waarmee je aan marketing doet. Je kijkt verder. Zo neem je de geografie als aandachtpunt mee, door te kijken op welke markten je inzet en welke mogelijkheden hier nog liggen. Verder analyseer je het type klanten die je hebt en wat hier nog mogelijk is en ook op zaken als de kanalen, de categorie waarin je actief bent (bepaalde diensten of producten) en ten slotte niet-organische groei door bedrijfsovernames en bedrijfsfusies.
Hoe kijkt een Growth Marketeer naar zijn/haar bedrijf & de marketingstrategie?
Een Growth Marketeer zorgt ervoor dat zijn of haar onderneming voortdurend in beweging is. Stilstand is voor een ondernemer, hoe cliché het misschien klinkt, achteruitgang. De focus ligt op het uitbreiden van je omzet en marktaandeel in verschillende stappen. De nadruk ligt hierbij op het gebruik van marketing als service. De focus ligt op de klant, zijn klantreis en klantenervaringen en op het vergroten van groei. Om dit te bereiken zet een Growth Marketeer breed in. Belangrijke onderdelen van de online marketing strategie zijn awareness genereren, de traffic verhogen, inzetten op meer conversie, het optimaliseren van de klantwaarde en zorgen voor goede online reviews en klantbeoordelingen.
Op weg naar (nog meer) groei
Binnen de Growth Marketing wordt er veel geanalyseerd en uitgeprobeerd, om zo geleidelijk tot extra groei te komen. Door breed te kijken, kan er altijd wel iets verbeterd worden in de marketingstrategie en kan er meer winst gemaakt worden. Verdiep je verder in Growth Marketing als je ook op zoek bent naar nieuwe markten en kansen.