Makkelijker en effectiever thuiswerken

Met de coronacrisis werken veel mensen thuis. Dat is ook het advies van de overheid: thuiswerken, tenzij je een vitaal beroep hebt. Dat thuiswerken heeft een aantal voordelen, maar ook een paar nadelen. We bespreken ze in dit artikel.

Kosten besparen

Werkgevers besparen kosten dankzij het thuiswerken. Als medewerkers niet naar kantoor komen, hoeft er geen dagelijkse lunch gemaakt te worden en het koffiezetautomaat kan uitblijven. Al is dat natuurlijk wel jammer, als je net de beste volautomatische koffiemachine hebt gekocht. Normaal gesproken betalen werkgevers ook wat reiskosten. Met medewerkers die thuiswerken, heb je daar even geen last van. Kortom: de coronacrisis heeft ook wel een positieve kant voor bedrijven.

Productievere werknemers

Uit onderzoek blijkt dat werknemers productiever zijn als ze flexwerken. Je bent in een thuisomgeving productiever dan op kantoor. Je wordt thuis immers niet afgeleid door collega’s die vragen stellen, te hard praten of door andere zaken. Thuis kunnen medewerkers zich beter afsluiten en beter de dag inplannen naarmate ze zich energieker voelen. Maar liefst 92 procent van de medewerkers zegt meer werk te verzetten dan wanneer ze thuiswerken.

Wil je je home office echt goed inrichten? Op BestGekozen.nl vind je  de belangrijkste en best geteste apparatuur voor jouw thuiskantoor.

Minder ziekmeldingen

Als werknemers zich niet goed voelen, blijven ze mogelijk thuis. Nu iedereen met de coronacrisis thuisblijft, zijn er minder ziekmeldingen. Thuis voelen (zieke) medewerkers zich wat meer op hun gemak en kunnen ze makkelijker rust nemen. Daardoor hoeven taken minder vaak worden overgedragen. Dat is heel prettig voor werkgevers,

Moeilijker werk en privé scheiden

Thuiswerken heeft wel een paar nadelen: zo is het moeilijker werk en privé gescheiden te houden. Er is een neiging om snel even wat privé zaken tussendoor te doen. Daardoor is er minder focus op het werk en kan het geleverde resultaat van mindere kwaliteit zijn dan als een medewerker op kantoor werkt. Daar kan een manager meekijken. Thuis lukt dat toch wat minder.

Niet iedereen is flexibel

Niet iedere medewerker is geschikt voor thuiswerk. Het ritme van de dag is anders. Sommige medewerkers hebben er baat bij ‘s morgens eerst rustig een krantje in de trein te lezen of de radio in de auto aan te zetten. Ze gaan dan ontspannen aan het werk. Dat ritme mis je als je thuis werkt.

Ook kunnen sommige mensen zich niet tot werken zetten als ze thuis zitten, omdat ze thuis zijn associëren met ontspanning. Ze zijn gewend een wasje te draaien, wat rond te surfen op Facebook en de dag aan persoonlijke zaken te besteden. Daar heb je als werkgever niets aan.

Eenzaamheid

Nu we al zo lang thuis zitten, beginnen we ons onderhand wel een beetje eenzaam te voelen. We hebben veel minder sociale contacten dankzij social distancing en de contacten die we hebben, zijn alleen virtueel. Daardoor halen medewerkers mogelijk minder voldoening uit hun werk. Ze voelen zich minder betrokken bij het bedrijf.

Daarom is het goed om af en toe wat speciale aandacht te bieden. Bel af en toe even alleen, of gebruik Skype voor een persoonlijk gesprek dan een video call met alle medewerkers binnen een team. Dat is voor nu de enige optie.