Online marketing biedt zoveel kansen dat veel bedrijven hun promotiebudget hoofdzakelijk aan deze vorm van marketing spenderen. Op zich is dat niet zo vreemd, maar doordat iedereen aan online marketing doet, gaat offline marketing steeds meer opvallen. Dus het is harstikke zonde om die kans te laten liggen!
Een manier om marketing offline te bedrijven, is door de inzet van direct mail. In dit blogartikel gaan we nader in op wat direct mail precies is en hoe je ervoor kunt zorgen dat je het rendement ervan kunt vergroten.
Wat is direct mail?
Direct mail is een boodschap die meestal per post wordt verstuurd in de vorm van een folder, brief of briefkaart. In de boodschap wordt vaak een aanbod gedaan waar de ontvanger tijdelijk gebruik van kan maken. Mits goed aangepakt, kan een mailing versturen zeer effectief zijn.
Hoe kun je de effectiviteit van direct mail vergroten?
Hoewel de stapel post die bedrijven dagelijks ontvangen steeds kleiner wordt, is het nog steeds van groot belang om aandacht te geven aan de opzet van jouw direct mail. Doe je dat niet dan loop je het risico dat je boodschap genegeerd wordt. Manieren waarop je ervoor kunt zorgen dat je boodschap gaat opvallen tussen de stapel post zijn onder andere:
- Het gebruik van een afwijkende kleur envelop, bijvoorbeeld geel of oranje
- De toevoeging van een weggever in je envelop, de bobbel trekt de aandacht
- De adresgegevens met de hand op de envelop schrijven, wie doet dat tegenwoordig nog?
Nadat je ervoor hebt gezorgd dat de kans dat jouw boodschap wordt geopend zo groot mogelijk is, is het belangrijk dat de boodschap zelf aanzet tot de gewenste actie. Ook op dat gebied kun je diverse tactieken inzetten waardoor je respons hoger wordt. Veelgebruikte techniek om ervoor te zorgen dat iemand je boodschap leest, is door gebruik te maken van de AIDA techniek. Deze techniek staat voor (Attention, Interest, Desire, Action).
De AIDA techniek toegelicht
De eerste stap die je moet zetten, is het trekken van de aandacht. Dat kun je doen door een titel boven je berichten te zetten die de aandacht trekt, zoals: ‘In 1 dag AVG-proof zijn?’. Bedrijven waar de maatregelen op het gebied van de AVG geen nog niet zijn doorgevoerd, maar die wel de hoogte zijn van het belang daarvan, vinden deze titel waarschijnlijk erg aansprekend en zullen je boodschap willen lezen.
In de tweede stap (van interest), is het van belang dat je de interesse voor je boodschap vergroot. Dat zou je bijvoorbeeld kunnen doen met een alinea die beschrijft wat de gevolgen zijn als je niet aan de AVG voldoet.
In de derde stap creëer je de behoefte aan jouw aanbod. Dat kun je bijvoorbeeld doen door te beschrijven dat het bij bedrijven vaak aan tijd en kennis ontbreekt om op een goede manier aan de AVG te voldoen en dat ze met jouw oplossing de zekerheid hebben dat ze alsnog tijdig aan de nieuwe wetgeving voldoen. Omdat je het in de vorige stap ook over de mogelijke gevolgen van het niet voldoen aan de AVG hebt gehad, zal de behoefte aan jouw aanbod alleen maar groter worden.
In de laatste stap vertel je vervolgens wat je ontvanger moet doen om van je aanbod gebruik te kunnen maken. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat ze je moeten bellen of dat ze een coupon moeten invullen et cetera.
Direct mail en de juiste ontvangers selecteren
Hoe goed je boodschap ook is en hoe opvallend je hem ook hebt verpakt: wanneer je hem aan de verkeerde personen stuurt is alle moeite voor niets geweest. Zorg daarom dat je een kwalitatief hoogstaand adressenbestand hebt waaraan je de mailing kunt sturen.
Heb je dat niet of kom je niet op een origineel idee om direct mail voor jouw bedrijf in te zetten? Benader dan altijd een direct mailing specialist. Het grote voordeel van een dergelijke specialist is dat hij al veel ervaring heeft opgedaan in diverse branches en jou daardoor ook hoogstwaarschijnlijk kan helpen met het bedenken en opzetten van een effectieve mailing.