Facebook is misschien nog steeds dominant als grootste social media platform, maar TikTok heeft de snelste groei doorgemaakt van alle platforms op dit gebied. Sinds de lancering slechts vijf jaar geleden, staat het op video gebaseerde platform nu op de vijfde plaats voor de meeste maandelijkse actieve gebruikers. Wat zijn de andere meest populaire social media platforms in 2022?
Ondertussen heeft Instagram een indrukwekkende groei doorgemaakt en bekleedt het de nummer vier positie op deze lijst. Dit betekent dat voor merken die een publiek willen bereiken, de keuze voor sociale mediaplatforms groeit en verschuift. En er moet aandacht worden besteed aan waar jouw demografie naartoe gaat.
Facebook was ooit de beste plaats voor alle advertenties, maar is nu vooral favoriet bij een oudere gebruikersgroep. Gen Z en Millenials zijn gemigreerd naar Instagram en kijken ook veel op TikTok.
We gaan een kijkje nemen naar de meest populaire social media platforms: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Snapchat, TikTok, Pinterest, Reddit, YouTube en WhatsApp, etc.
Hoofdkantoor: Menlo Park, CA
Gelanceerd: 2004
Maandelijks actieve gebruikers: 2,7 miljard
Oprichters: Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz, Chris Hughes
Omzet: $ 86 miljard (2020)
Wat betreft adverteerders zijn enkele van de toonaangevende sectoren op Facebook onder meer financiële dienstverlening, e-commerce, detailhandel, gaming, entertainment, media, telecom, technologie, consumentengoederen en autobedrijven.
Hoewel de nieuwsfeed steeds vaker zakelijke berichten onderdrukt, zijn er nog steeds manieren om de betrokkenheid te vergroten zonder in advertenties te hoeven investeren. Overweeg om lid te worden van groepen, een Facebook Messenger-chatbot te gebruiken of live video te gebruiken om de betrokkenheid te vergroten.
YouTube
Gelanceerd: 2005
Hoofdkantoor: San Bruno, Californië
Maandelijks actieve gebruikers: 2 miljard
Omzet: $ 19,8 miljard (2020)
Oprichters: Jawed Karim, Steve Chen, Chad Hurley
YouTube is het originele videoplatform voor sociale media dat een dominantie in de markt heeft en de tweede plaats inneemt voor maandelijks actieve gebruikers met 2 miljard. Het potentieel voor bereik op YouTube is ongeëvenaard, met 73% van de volwassenen die het platform gebruiken. YouTube heeft een sterke gebruikersbasis in alle leeftijdsgroepen. Inclusief de moeilijk te bereiken 65+ demografie. YouTube bestrijkt alle genres, van gamen en onderwijs tot doe-het-zelven aan het huis. Dit is het platform voor de meeste merken om in te investeren, waarbij video het groeimedium is voor contentmarketing.
Gelanceerd: 2009
Hoofdkantoor: Menlo Park, Californië
Maandelijks actieve gebruikers: 2 miljard
Opbrengst: $ 5 miljard (2020) geschat
Oprichters: Brian Acton, Jan Koum
WhatsApp blijft de populairste app voor sociale berichten, ver voor Facebook Messenger. De gesloten berichten-app lijkt misschien niet de voor de hand liggende keuze voor merken. Maar bedenk dat sms een open rate van 98% heeft in vergelijking met 20% van e-mail; je realiseert je dat het een vast publiek is. En, in tegenstelling tot sms, zijn WhatsApp-berichten gratis te verzenden.
Als je WhatsApp gebruikt voor klantenservice en retentie, zie je wat het potentieel voor merken is… op een duidelijk onderbenut platform. Als je WhatsApp kunt gebruiken, heb je een direct marketingkanaal naar je publiek.
Hoofdkantoor: Menlo Park, CA
Gelanceerd: 2010
Maandelijks actieve gebruikers: 1,16 miljard
Oprichters: Kevin Systrom, Mike Krieger
Omzet: $ 6,8 miljard (2020)
Instagram is een sociaal netwerk waar productgebaseerde bedrijven, influencers en coaches kunnen gedijen. Sinds de introductie van ‘shoppable-berichten’ in 2018, is de potentie voor product gebaseerde bedrijven hoger dan ooit. Niet alleen kunnen B2B’s contact maken met een enorm publiek, ze kunnen de productinformatie en verkoop rechtstreeks vanuit Instagram koppelen.
Als je doelgroep jonger dan 35 jaar is, is Instagram een goudmijn: 75% van de 18- tot 24-jarigen gebruikt Instagram, 67% van de generatie Z en 57% van de millennials die de app dagelijks gebruiken.
TikTok
Gelanceerd: 2016
Hoofdkantoor: Culver City, Californië
Maandelijks actieve gebruikers: 689 miljoen
Oprichters: ByteDance Ltd, Zhang Yiming, Toutiao
Omzet: $ 35 miljard (2020)
TikTok noemt zichzelf “de toonaangevende bestemming voor mobiele video in korte vorm” met een bedrijfsmissie om creativiteit te inspireren. TikTok heeft zeker iets goeds gedaan, want het is de jongste app op de markt, maar heeft al een ongelooflijke groei doorgemaakt. In 2017, na slechts een jaar, werd de app wereldwijd de snelst groeiende app. Ondanks pogingen om TikTok in de VS en in India te verbieden, was de app vanaf 2020 wereldwijd 2 miljard keer gedownload.
Als je verbinding wilt maken met Generation Z, is TikTok het platform om uit te checken. 25% van het publiek is een tiener of jonger. Die gebruikers zijn ook zeer betrokken; vanaf januari 2021 was de tijd die per gebruiker op TikTok werd besteed hoger dan die voor Facebook.