TikTok gebruiken voor je marketing

Tenzij je de afgelopen jaren onder een steen hebt geleefd, heb je waarschijnlijk wel eens van TikTok gehoord. Deze app voor het delen van video’s heeft momenteel meer dan 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. En is al meer dan 1,5 miljard keer gedownload. Het is vooral populair onder jongeren, maar het platform groeit snel. Bedrijven die virale video-inhoud willen maken en online contact willen maken met consumenten, kunnen het als een marketingplatform beschouwen. Dit is wat je moet weten als je TikTok voor marketing doeleinden gaat gebruiken.

TikTok-video’s zijn video’s van 15 seconden vaak bevatten ze dingen als lip synchronisatie en/of dansen op een populair nummer. TikTok voor Business is een onderdeel van het platform waarmee bedrijven zichzelf kunnen promoten. Het social media platform biedt verschillende oplossingen voor bedrijven om de betrokkenheid te vergroten, zoals interactieve polls en hashtag challenges. Bedrijven kunnen ook advertentie-opties gebruiken om het bereik te vergroten.

TikTok als marketing tool inzetten

TikTok-advertenties verschijnen tussen video’s in de app en zijn vaak creatief en lijken qua formaat op gewone TikTok-video’s. Er zijn echter ook andere formaten. Welke optie je ook kiest, je moet waarschijnlijk unieke, korte video’s maken om op te vallen op het platform. Veel bedrijven gebruiken een combinatie van organische video posts en advertenties, wat vaak ook erg goed werkt.

TikTok als marketing tool
TikTok als marketing tool inzetten

TikTok is als video-social-media platform ideaal om een publiek aan te trekken waarvan een deel potentiële klanten kunnen zijn. Hier zijn enkele ideeën hoe je TikTok kunt gebruiken:

Hashtag-uitdaging

Er circuleren al talloze hashtag-uitdagingen op TikTok. Deze komen tot stand wanneer een gebruiker anderen uitdaagt om een ​​specifiek type inhoud te maken en te plaatsen en deze vervolgens te taggen met een speciale hashtag. Veel van de huidige uitdagingen hebben te maken met dansroutines of lipsynchronisatie. Merken kunnen deelnemen aan bestaande uitdagingen of hun eigen uitdagingen creëren, of hun draai geven aan een bestaande challenge.

Instructievideo’s maken en plaatsen

Veel merken bieden tutorials of ‘how to’s’ die op de een of andere manier gerelateerd zijn aan wat doen. Dit zorgt voor waarde en houdt gebruikers betrokken. Een bedrijf dat stoffen of knutselspullen verkoopt, kan bijvoorbeeld een visuele doe-het-zelf video maken met hun producten. Of een voedingsbedrijf kan een recept presenteren.

Muziek gerichte video’s zijn populair op TikTok. Je kunt video’s maken die puur voor entertainment zijn of je kunt de woorden wijzigen om ze relevant te maken voor jouw merk. Wie weet maak je wel een hit die de hele wereld over gaat. Let op, dit moet wel bij jouw bedrijf passen, anders val je door de mand bij het TikTok publiek!

Productdemonstraties

Laat klanten zien hoe jouw product werkt. Een bedrijf dat meubels verkoopt, kan bijvoorbeeld laten zien hoe eenvoudig het is om in elkaar te zetten. Of een gamingbedrijf zou hun product in actie kunnen laten zien.

TikTok als marketing tool inzetten

Voor en na video’s

Dit type video kan een transformatie laten zien op basis van jouw product of dienst. Een make-up bedrijf zou bijvoorbeeld een snelle make-over kunnen laten zien met hun producten.

Ander type video’s

TikTok-video’s hoeven niet allemaal grappig te zijn. Sommige mensen kijken graag naar ontspannende videos. Een kunstenaar kan bijvoorbeeld een close-up laten zien van het mengen van kleuren of close-ups van hun penseel op canvas. Een timelapse kan ook goed werken voor sommige bedrijven en hun producten of diensten.

TikTok is de perfecte plek voor jou om snelle weetjes te delen die jouw merk onderscheiden. Het kan zelfs zo simpel zijn als zeggen ‘hier is de kantoorkat’ of ‘hier is het team bezig met het opruimen van het magazijn.’ Waar het op neerkomt, is simpelweg goede micro verhalen vertellen die mensen boeien!