Stappen die je moet nemen om te zorgen voor bruikbaarheid van je website

Toegankelijkheid heeft recentelijk een boost gekregen doordat bedrijven en websites juridische stappen hebben ondernomen omdat ze geen sites of apps hebben die een bredere toegankelijkheid voor hun gebruikers ondersteunen. De meeste van de getroffen bedrijven hebben sites/apps die worden gebruikt door mensen met visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen en hebben geen rekening gehouden met deze doelgroepen bij het ontwerpen en bouwen van hun site, waardoor belangrijke diensten of informatie niet beschikbaar zijn voor die gebruikers.

Hoewel er kans is op een rechtszaak als jouw site niet toegankelijk is, betekent dit niet dat je in paniek moet raken, maar wel dat je de nodige aandacht moet schenken en de nodige stappen moet ondernemen. Een deel van de urgentie hangt ook af van het type bedrijf en de grootte van jouw publiek. Websites van overheidsdiensten of de website van een bank hebben een grotere behoefte aan toegankelijkheid voor een veel breder publiek dan bijvoorbeeld de site van een klein lokaal bloemenbedrijf. Door onderstaande stappen te nemen zorg je voor gelijke toegang en bruikbaarheid voor mensen van alle niveaus.

Hoe weet ik of mijn website toegankelijkheidsproblemen heeft?

Er zijn drie verschillende niveaus van testbare succescriteria om conformiteit met te bepalen. Dit zijn de niveaus A, AA en AAA, waarbij AAA het hoogste conformiteitsniveau is. Er zijn verschillende bronnen beschikbaar om een ​​snelle evaluatie uit te voeren van de toegankelijkheid van jouw website. Deze kunnen je op weg helpen door prominente problemen te vinden en vervolgens kun je beslissen welke actie je moet ondernemen.

Stappen die je moet nemen om te zorgen voor gelijke toegang van je website

Aan welk niveau van toegankelijkheid moet ik voldoen?

Een belangrijke iets om in je achterhoofd te houden, is dat toegankelijkheid niet optioneel is. Alle websites moeten in zekere mate toegankelijk zijn, met WCAG 2.1 als richtlijn en minimaal niveau A-conformiteit. Over het algemeen moeten e-commerce- en service websites streven naar niveau AA-conformiteit, aangezien toegankelijke oplossingen de algehele gebruikerservaring verbeteren en beter zijn voor iedereen, niet alleen voor mensen met een beperking.

Niveau AAA-conformiteit is voor veel sites simpelweg niet realistisch om te bereiken in een gehele digitale ervaring, aangezien er bijna altijd inhoud of integraties zijn die het onmogelijk maken om aan alle succescriteria te voldoen. Belangrijker is om bewust het hoogst mogelijke nalevingsniveau toe te passen om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de behoeften van de meest uiteenlopende gebruikers.

Deze conformiteitsniveaus bieden richtlijnen en succescriteria, maar als je toegankelijkheid benadert met een gerichte mentaliteit op jouw publiek en hun behoeften, zorg je ervoor dat je je op de juiste gebieden concentreert om je efficiënter op weg te helpen naar succes. Toegankelijkheid kan zo’n breed scala aan site-overwegingen omvatten, van uiterlijk en gevoel tot functionaliteit, dat het belangrijk is om te weten wie jouw gebruikers zijn en welke speciale behoeften ze eventueel hebben. Zaken hierbij om te overwegen:

Stappen die je moet nemen om te zorgen voor bruikbaarheid van je website

– Welk percentage van jouw gebruikers heeft visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen?

– Welke hulpmiddelen/apparaten worden gebruikt om door websites te navigeren en toegang te krijgen tot informatie? Bijvoorbeeld schermlezers, alternatieve toetsenborden, eye-tracking software, transcripties, etc.

– Heb je audio- of video-inhoud waarvan iemand met auditieve of cognitieve beperkingen baat zou kunnen hebben bij ondertiteling?

Als je deze vragen niet zelf kunt beantwoorden, kan een expert je helpen de gebruikers en hun behoeften in kaart te brengen. Een van de belangrijkste hulpmiddelen daarbij, is een gespecialiseerde toegankelijkheid beoordeling die een bruikbare routekaart biedt van jouw pad naar meer toegankelijkheid voor alle gebruikers.