In de wereld van sociale media en internet, volgen de social media trends elkaar in snel tempo op. De social media ontwikkelingen zijn soms echt niet meer bij te houden voor wie zich niet actief bezighoudt met de bestaande nieuwe social media platformen. Maar als ondernemer is het, zeker gezien het belang van social media trends, uitermate belangrijk om de digitale ontwikkelingen en mogelijkheden van sociale media op de voet te volgen. Niet voor niets maakt ruim 90 procent van de Nederlandse bedrijven, zzp’ers en professionals gebruik van social media kanalen. In dit blog leggen we je uit wat de social media trends voor ondernemers zijn en op welke manieren social media inzetten als ondernemer verstandig is. Doe er je voordeel mee en kies als modern ondernemer ook voor het benutten van de grootste social media trends voor ondernemers!
Welk social media platform heeft de meeste gebruikers?
Een van de belangrijkste aandachtspunten qua trends en ontwikkelingen van social media, is goed weten welke sociale media platform veel gebruikers en bezoekers heeft. Als ondernemer wil je immers vooral zoveel mogelijk mensen bereiken, met als doel de conversie en verkoop van je producten te vergroten? Welke social media kanalen inzetten is verstandig? In elk geval raden we je aan om Facebook te gebruiken. Qua social media trends voor ondernemers staat dit sociale media platform nog steeds op nummer één. Facebook heeft namelijk de meeste actieve gebruikers. Dagelijks wordt deze sociale media applicatie door meer dan 7 miljoen Nederlanders gebruikt, terwijl in Nederland meer dan 10 miljoen mensen een Facebook-account hebben. Dat betekent dat je via Facebook als ondernemer een enorm netwerk aan potentiële klanten kunt aanboren.
Een goede nummer 2 als je social media inzetten als ondernemer wilt, is Instagram. Instagram heeft dagelijks tussen de 2,7 en 3 miljoen actieve Nederlandse gebruikers. Anders dan Facebook, dat in alle leeftijdscategorieën populair is, zijn het vooral jongeren en jongvolwassenen van 15-39 jaar die iedere dag inloggen op Instagram. Als derde aanrader op het gebied van social media trends van 2022 moet YouTube genoemd worden. Dagelijks zijn er in Nederland rond de 2,5 miljoen mensen die een bezoekje brengen aan YouTube. Door op een slimme manier promotiefilmpjes van jouw bedrijf op YouTube te posten, kun je dus veel mensen bereiken! Maak als ondernemer verder gebruik van Twitter (met ruim 1 miljoen bezoekers per dag), Pinterest (ca. 750.000 unieke Nederlandse inloggers) en LinkedIn (met circa 620.000 dagelijkse bezoekers).
Nieuwe social media trends die je niet mag missen als ondernemer
Laten we eens inzoomen op enkele grote social media ontwikkelingen die nu gaande zijn. Een van de opvallendste social media trends van 2022 is om via social media te focussen op de fans onder je doelgroep. Analyseer wie je klanten, fans en supporters zijn en pas daar de keuze voor je sociale media op af. Heb je vooral professionele, hoogopgeleide fans en bezoekers van jouw website? Kies dan voor promotie via sociale media als YouTube, Twitter en/of LinkedIn. Zijn jouw supporters echter veelal jong en houden ze van actie? Dan scoor je beter door je te focussen op sociale media die de jongeren aanspreekt. Denk hierbij aan media als TikTok, Snapchat, Instagram en/of Facebook.
Een tweede tip om als ondernemer slim mee te gaan in de trends en ontwikkelingen van social media, is om via social media te proberen viral te gaan. Viral gaan betekent dat een van jouw posts, blogs, video’s of artikelen ineens enorm veel gelezen of bekeken worden door veel mensen tegelijk. De kans op een hogere conversie neemt bij viral gaan natuurlijk enorm toe. Zorg daarom dat je berichten en video’s op social media plaatst die de aandacht trekken. Dat kan door in te spelen op de actualiteit, grappig te zijn zonder te kwetsen en door visueel of tekstueel aantrekkelijke posts.
Een ander advies is om het social media gebeuren op een professionele manier aan te pakken binnen je bedrijf. Dit kun je doen door een goed opgeleide specialist op het gebied van SEO marketing aan te stellen. Iemand die elke dag de social media account up to date houdt, beheert en verbetert. Zo heb je zelf geen omkijken meer naar dit bedrijfsaspect en weet je zeker dat jouw online altijd op z’n best voor de dag komt. De meest recente social media ontwikkelingen ontgaan jouw onderneming dan niet, waardoor je op intllernet altijd op je best bent.
Wat is het snelst groeiende social media platform van nu?
Een van de grootste aandachtstrekkers op het gebied van social media trends 2022 is TikTok. Volgens veel experts is een van de belangrijkste social media ontwikkelingen en social media trends van 2022 de snelle groei van dit platform om jouw bedrijf, producten of diensten in de schijnwerpers te zetten. TikTok is met name populair onder jonge mensen en biedt de mogelijk om bedrijfsfilmpjes en promotievideo’s viraal te laten gaan. TikTok is met een paar honderdduizend leden nog niet zo groot, maar groeit razendsnel. Naast TikTok zijn er nog andere relatief snel groeiende en vrij nieuwe social media platformen die je kunt overwegen, zoals SnapChat met rond de 1,7 miljoen Nederlandse gebruikers per dag.
Hoe kan een bedrijf social media inzetten voor een groter bereik?
Belangrijk bij het gebruiken van social media voor jouw bedrijf is om de nieuwe social media trends op de voet te volgen en daarop adequaat in te spelen. Controleer geregeld via zoekmachines op internet welke apps en sociale media kanalen het goed doen. Je moet er op de populairste social media kanalen namelijk als de kippen bij zijn om jouw concurrenten voor te blijven en ze de loef af te steken. De beste manier om dit te doen is door op het gebied van social media breed in te zetten. Volgens de social media ontwikkelingen is het gebruik van 3 of 4 social media apps slim om breed actief te zijn. Facebook, Twitter en LinkedIn mogen bijvoorbeeld echt niet ontbreken, maar vergeet zeker ook niet om mee te doen met een eigen account op jonge en snel groeiende platforms als TikTok, Instagram en SnapChat. Je bereikt dan een grote doelgroep, die qua leeftijd en opleidingsniveau diverser dan divers is. Telcuit je winst!
Resumerend: welke social media kanalen inzetten is absoluut een minimumvereiste voor ondernemers?
Welke social media inzetten als ondernemer is absoluut noodzakelijk om te zorgen dat jouw bedrijf niet achterop gaat raken bij de concurrentie? Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn, vinden wij. Met deze kanalen als ondergrens bereik je zowel een groot als ook een gevarieerd publiek. En dat is wat veel bedrijven natuurlijk willen: iedereen aanspreken, dus mensen in alle leeftijdscategorieën, man en vrouw, de jeugd en gepensioneerden en zowel hoogopgeleiden als lager opgeleide personen. Verdiep je verder in de mogelijkheden van social media trends! Want sociale media ontwikkelingen op de voet volgen en toepassen gaat jouw bedrijf op termijn extra klanten en daarmee ook extra inkomsten opleveren. En dat is natuurlijk iets waar elke ondernemer het voor doet!