relatiegeschenken

De arbeidsmarkt ziet er op het moment totaal anders uit dan 5 jaar geleden. Er is een enorme krapte en veel branches hebben moeite met het vinden van het juiste personeel, sterker nog, met personeel in het algemeen. Dat wil zeggen dat je nog beter voor je personeel moet zorgen, want als je iemand moet vervangen kan dat op het moment voor een hoop problemen zorgen. En dus moet je laten zien dat je om je personeel geeft en dat je hen waardeert. Dit kan op verschillende manieren, zoals bijvoorbeeld een zomergeschenk personeel. Ja je leest het goed, Kerst is niet de enige periode dat je je personeel een presentje kunt geven… en daarnaast zijn er nog andere manieren om je personeel te laten zien dat je hen waardeert.

Je medewerkers verdienen meer dan een “dankjewel”. Door hen te laten zien dat je ze waardeert, kun je de betrokkenheid, productiviteit en het moreel verbeteren… en er uiteindelijk voor zorgen dat mensen niet weg gaan. Waarschijnlijk kende je de relatiegeschenk zomer al wel, maar je kunt dus ook je personeel verrassen met een presentje. Men zal dit in de zomer niet verwachten en je kunt hele andere zaken kiezen om te geven dan het kerstpakket. Zo kun je een leuk pakket samenstellen voor de vakanties van je personeel, op die manier worden ze ook op vakantie er aan herinnert hoe fijn het is om voor jouw bedrijf te werken!

Er is een team voor nodig om een ​​bedrijf van de grond te krijgen en draaiende te houden, en ondernemers met de meest getalenteerde medewerkers hebben doorgaans het meeste succes. Maar het vinden en behouden van het juiste talent vereist meer dan geluk. Een van de beste manieren om jouw medewerkers te behouden, is door ze te laten zien dat ze gewaardeerd worden. Dat kan op allerlei manieren. Zo kun je een keer per maand elke afdeling (marketing, ondersteuning, productie, enz.) laten presenteren wat ze die maand hebben gepresteerd, en dan met zijn allen stemmen welk team de grootste impact heeft gehad op de jaarlijkse doelen.  Het winnende team wint en krijgt bijvoorbeeld de keuze uit een leuke activiteit of een donatie aan een non-profitorganisatie. Het is een geweldige manier om waardering te tonen voor je medewerkers en tegelijkertijd een nauwere band op te bouwen met je klanten, omdat je bijvoorbeeld in overleg met hen het goede doel kunt kiezen.

Het is belangrijk om regelmatig waardering en erkenning uit te spreken richting je medewerkers voor hun werk. De manier waarop je dit doet, kan verschillen. Bijvoorbeeld door elke vrijdag aan het eind van de dag wat tijd vrij te maken om de week te bespreken en daar een sfeer van waardering, respect en teamwork neer te zetten. Het is een tijd om collega’s te erkennen voor hun prestaties en bijdragen aan de groep en om hen respect te tonen voor het harde werken.

Laat je dankbaarheid zien op sociale media

Ook kun je social media gebruiken om je werknemers te bedanken en in het zonnetje te zetten. Zo kun je hen op hun verjaardagen via die weg feliciteren. Niet alleen maak je hiermee de band met het personeelslid beter, je geeft je klanten ook een betere inkijk in je bedrijf. Zo zal het de banden aan beide kanten versterken!