Bij het opstarten van een webwinkel moet je aan veel zaken denken, zoals de webwinkel logistiek. Zo dien je eerst en vooral te denken aan het vervoer van je aangekochte stukken naar jouw, van de groothandel naar de plaats waar jij je goederen opslaat. Dan dien je natuurlijk te denken aan je eigen opslagplaats. 
Het is ook belangrijk om een goede relatie te onderhouden met je leverancier. Zodat je snel kan inspelen op een stijgende vraag en je stock tijdig kan aanzuiveren. Hiervoor dient je leverancier natuurlijk ook wat flexibel te zijn en de mogelijkheid te hebben om spoedig te leveren. 
Het is belangrijk om een goede communicatie doorheen heel je webwinkel, zo is het belangrijk dat een klanten-order direct doorkomt en het snel ingepakt en verstuurd kan worden richting de klant. 

De opslagplaats voor je webwinkel 

Als je een webwinkel hebt, moet je natuurlijk ook een plaats hebben waar je alle stukken stockeert. Een klant moet namelijk snel over zijn gekocht artikel kunnen beschikken, vandaar dat het ook belangrijk is dat je dat artikel ook in stock hebt en op die manier snel kan opsturen naar de klant. 
Afhankelijk van het aantal artikelen dat je aanbiedt en de stoort, bepaalt dit de grote van je opslagplaats. Als je nu verzorgingsproducten verkoopt, dient je opslagplaats niet zo groot te zijn dan wanneer je bijvoorbeeld fietsen of motors online verkoopt via je webshop. 

Het versturen van je artikelen 

De producten die je verkoopt dienen natuurlijk heel en wel bij de klant aan te komen en vandaar dat je best voor een goede vervoer service kiest, die alles ook snel kan leveren tot bij de klant. Aangezien je zeer veel pakjes zal moeten versturen, kan het interessant zijn om corporate prijzen af te spreken met de vervoermaatschappij, zodat je niet steeds de dure particuliere prijzen dient te betalen. Het is ook belangrijk om even te overwegen of je enkel actief wenst te zijn in dit land of dat je eventueel ook internationale leveringen wenst te doen over de grens. De prijzen voor verzending zullen namelijk verschillen als je over de grens levert. 
Eenmaal je webshop groeit, kan je eventueel overwegen om samen te werken met een fulfilment, zij zorgen voor het hele verzendingsproces, zo hoef jij je daar niet meer al te druk in te maken. Het is wel belangrijk om na te kijken hoe ze verzekerd zijn en welke risico’s gedekt zijn. 

Er zijn ook mogelijkheden om het volledige logistieke proces uit te besten, zo dien je je daar zelf niet meer veel van aan te trekken. Afhankelijk van de grootte van je webshop, zijn er andere zaken interessant. Het is belangrijk om alles even op een rijtje te zetten en te kijken wat voor jou het meest interessante is. Voor een kleine webshop is het vaak interessanter om alles nog zelf te doen, naarmate de webshop groeit, kan je dan bijvoorbeeld bepaalde zaken gaan uitbesteden.