Kan influencer-marketing conversies stimuleren

Elke marketeer heeft zijn eigen trucjes als het gaat om het promoten van zijn merken. Gewoonlijk volgen ze hetzelfde algemene model en passen ze dezelfde werkwijzen aan verschillende projecten aan, of om aan bepaalde behoeften te kunnen voldoen. Er is niets mis met deze methode, maar het zal niet werken als je geen nieuwe manieren van marketing toevoegt naarmate ze succesvoller worden bij klanten.

Influencer marketing is een duidelijk voorbeeld hiervan. Social media is al jaren een krachtpatser in online marketing. Maar waar dat nieuwe marketingmiddel samenkomt met meer traditionele vormen van promotie, is gegroeid, hoewel veel mensen nog steeds niet weten hoe ze het op de juiste manier moeten toepassen op hun campagnes.

Waarom influencer marketing?

Bedrijven maken keer op keer dezelfde fout: ze ontdekken een strategie voor het genereren van verkeer die voor hen werkt, beginnen exponentieel te groeien en in plaats van opnieuw te investeren in het ontdekken van meer groeimogelijkheden, blijven ze zich focussen op die enkele bron totdat het niet meer voor hen werkt.

Anders dan de meeste online marketeers misschien denken, is de zoekfunctie van Google niet de enige bron van verkeer en bekendheid. Er zijn meer manieren om klikken en verkopen te genereren:

– Mond op mond;

– Email reclame;

– E-mailmarketing, enz.

De kracht van mond-tot-mondreclame mag nooit worden onderschat. Mensen kopen nog steeds vaak via aanbevelingen van mensen. Dat is waar de kracht van influencer marketing om de hoek komt kijken. Het grootste voordeel van influencer marketing is het creëren van een solide, vertrouwende klantenbasis. Die basis omvat de influencer(s) die je aan je hebt weten te binden. Het is een wederzijds voordelige relatie die de conversies enorm kan verhogen.

wat is influencer-marketing

Hoe je conversies kunt stimuleren met influencer marketing

Nu je begrijpt waarom influencer marketing zo geweldig is, kunnen we gaan kijken naar manieren om het in je campagnes op te nemen en de conversies echt te laten groeien. Deze zijn zeker niet uitputtend, maar beschouw ze als een uitgangspunt. Het zal niet lang duren voordat je resultaten begint te zien en erop kunt voortbouwen.

Ken je influencers

Het heeft geen zin om je op een publiek te richten, laat staan ​​een influencer te zoeken om je hierbij te helpen, als je niet echt weet met wie je praat. Voordat je begint, moet je dan ook de demografie waarop je je richt echt begrijpen. Niet alleen wie ze zijn, waar ze wonen en de basics (leeftijd, geslacht, opleiding, inkomensniveau, etc.). Je moet weten wat ze willen, nodig hebben en niet beseften dat ze dat nodig hebben.

Naar wat kijken ze op YouTube? Geven ze de voorkeur aan Netflix of Disney+? Gebruiken ze Tumblr? Reddit? Facebook? Snapchat? Instagram? Houden ze meer van honden of katten? Het lijkt misschien overdreven, maar hoe beter je je publiek kent, hoe directer je traject zal zijn bij het vinden van de perfecte influencer om dat publiek te bereiken.

Praten met je publiek is bijna altijd de eerste stap om ze beter te begrijpen. Wij zijn altijd een voorstander geweest van enquête tools om je te helpen jouw niche gemeenschap beter te begrijpen. Bovendien bieden enquêtes zoveel mogelijkheden die verder gaan dan het voor de hand liggende publieksonderzoek. Je gebruikt ze bijvoorbeeld om daadwerkelijk connecties op te bouwen met influencers (door ze verschillende voordelen te bieden in ruil voor het invullen van de enquête). En daarna kun je de resultaten omzetten in een sterke linkable brand asset en alle deelnemende influencers uitnodigen om het woord te verspreiden. 

Werk een flexibele en effectieve beloningsstrategie uit

Influencers worden dagelijks door bedrijven benaderd: ze nodigen hen uit om hun tools te bekijken, deel te nemen aan interviews met experts en deel te nemen aan hun enquêtes. Helaas zijn er zo bedrijven die daadwerkelijk het “belonende” deel snappen. Alhoewel niet alle influencers erop zullen staan ​​beloond te worden, zullen de meesten van hen gewoon beleefd blijven, maar in de toekomst afhaken. Niemand wordt graag gebruikt. 

influencer-marketing conversies stimuleren

Soorten van beloningen die kunnen werken

Ga daarom niet naar elke influencer met dezelfde benadering, sommige influencers willen betaald worden, terwijl anderen beledigd zullen zijn als je ze een beloning aanbiedt. Enkele mogelijke beloningen zijn:

– Exclusieve toegang tot jouw tool;

– Gratis reis naar jouw congres of meetup;

– De mogelijkheid om samen met andere prominente niche-influencers te verschijnen, etc.

Mis de kans niet om de influencers te bedanken nadat de campagne is afgerond. Het versturen van een bedank kaartje of een kortingsbon met merknaam kan al voldoende zijn. Het kan ook zeer kostenbesparend zijn!