Ondernemen is iets dat je moet liggen. Je moet er de juiste ‘spirit’ voor hebben. Afhankelijk van de bedrijfstak waarin je een bedrijf wilt starten is het hard werken. Sommige mensen willen van jongs af aan niets anders dan hun eigen bedrijf starten. Ze weten al van jongs af aan hoe ze het gaan aanpakken, vaak geïnspireerd door ouders of andere familie die ook een eigen bedrijf hebben. Voordat je je gaat inschrijven bij de KvK zijn er een paar belangrijke vragen die je jezelf moet stellen.

1. Wat wil ik gaan doen? 

Het lijkt een open deur, maar je moet weten wat je precies gaat doen. Een webshop beginnen is nogal vaag. Je moet weten wat je wilt gaan verkopen en je moet je afvragen of je genoeg kennis hebt over deze producten om klanten met vragen goed te kunnen helpen. 

2. Hoe bescherm ik mijn privacy? 

Als je je bedrijf vanuit huis runt dan moet je bij de Kamer van Koophandel je privé adres opgeven als vestigingsadres voor je bedrijf. Dit adres is vanaf dan door iedereen op te vragen. Dit kan vervelende consequenties hebben, zoals ongevraagde verkoop aan de deur. Je kunt je privé adres afschermen door een virtueel adres aan te vragen bij een bedrijf dat deze service aanbiedt. Een voorbeeld van zo’n bedrijf is Amesto. Je mag dit adres opgeven als vestigingsadres voor je bedrijf en je kunt er je zakelijke post, zoals van de Belastingdienst, laten bezorgen. Deze post wordt voor je geopend en gescand, je ontvangt je post per e-mail. Je kunt hier ook een flexwerkplek huren als je rustig wilt kunnen werken als de kinderen vrij zijn van school.

3. Hoe financier ik mijn bedrijf? 

Volgens een oud gezegde gaan de kosten voor de baten uit. Voordat je facturen kunt gaan sturen moet je goederen inkopen. Verf om te schilderen, schoenen om te verkopen, kappersspullen om klanten van een mooie coupe te voorzien. Bedenk dat je hiervoor de financiële middelen moet hebben. Als je daar geen spaargeld voor wilt of kunt inzetten dan kun je een lening aanvragen bij de bank. Die wil daar in de meeste gevallen wel een goed businessplan voor zien, om te kunnen beoordelen of je in staat bent om die lening ook weer terug te betalen. 

4. Ben ik bereid om hard te werken?

Ondernemers werken doorgaans niet van 9 tot 5. Je moet er rekening mee houden dat je vaak ook ’s avonds of in het weekend aan het werk bent. Als er een grote opdracht binnenkomt waarvan de opdrachtgever wel een strakke deadline heeft dan moet je je aan je afspraken houden. Als je dat niet doet dan levert dat negatieve reviews op en die kunnen je jarenlang blijven achtervolgen. 

5. Hoe ga ik mijn administratie doen?

Als ondernemer moet je verschillende aangiftes doen. In ieder geval aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting. Als je personeel in dienst hebt komt daar ook nog loonbelasting bij. Dit vraagt veel tijd en bovendien uitgebreide kennis. Bedenk goed of je dit zelf wilt gaan doen of dat je dit beter kunt uitbesteden.