Dus je hebt bedacht om een samenwerking aan te gaan met een Influencer, super! Maar hoe nu verder? Hier een aantal tips om de samenwerking te versoepelen.
Als je als bedrijf besluit om een samenwerking aan te gaan met een Influencer (Influencer marketing genoemd) kan het ervoor zorgen dat je via de juiste Influencer nog dichter bij je doelgroep komt dan dat je zelf voor elkaar krijgt. Maar waarom dan? Influencers worden gevolgd omdat de kijkers graag willen weten hoe de Influencers leven, ze kijken tegen de Influencers op.
Hoe gaat zo’n Influencer te werk? Zodra je een interessante Influencer hebt gevonden kun je hem of haar de opdracht uitleggen, dat kan een foto op Instagram zijn met een aantal relevante hashtags, of een unboxing video op YouTube. Op die manier zullen de volgers zien dat de Influencer jouw product gebruikt, wat kan leiden tot meer aankopen van het product.
Influencers inzetten is niet GRATIS!
Als je denkt dat Influencers inzetten gratis is dan heb je het mis, het kost nou eenmaal geld. Ondanks de variërende prijzen van de Influencers is de uitkomt van een succesvolle Influencer marketingcampagne erg positief. Heb je geen groot budget dan zou je kunnen denken aan een vergoeding zoals een product of een dienst als een gratis overnachting in je hotel of een proefmonster.
Meedenken mag
Zodra je Influencers inzet mag je best meedenken over de manier waarop zij jouw content plaatsen. Vergeet niet extra # toe te voegen aan je bericht op Twitter en Instagram, daardoor zal je bericht nog sneller top of mind worden.
Vind de juiste Influencer
Voor elke niche heb je Influencers, het is dus een kwestie van goed op zoek gaan. Je hebt verschillende fases van Influencers: Micro-Influencers, deze hebben een kleinere doelgroep maar hebben veel meer interactie en bezorgen gemiddeld de meeste conversie. Dan heb je nog de standaard Influencers, deze bestaat uit de grootste groep en worden het meest gekozen op commercieel gebied. Dan heb je nog de Top-Influencers, deze hebben minimaal 100.000 volgers en werken samen met de meeste grote bedrijven.
Welke samenwerking heb jij voor ogen?
Oké, je hebt nu een passende Influencer gevonden en je hebt bedacht wat voor samenwerking je aan wil gaan. Op korte termijn of juist op lange termijn. Als je kiest voor een samenwerking op lange termijn, is het key-word geloofwaardigheid. Zorg dat de Influencer meerdere posts plaatst voor jouw bedrijf en natuurlijk is niet erg om de Influencer te vragen of hij of zij nog tips hebben aangezien zij zich midden in jouw doelgroep bevinden.
De truc is om een band op te bouwen met de Influencer, nodig ze uit op een evenement of laat ze meedenken met verschillende projecten.