werkzoekenden

Vandaag de dag is er nog altijd sprake van een schaarse arbeidsmarkt. De Nederlandse arbeidsmarktactiviteit is weliswaar gestegen van 0,4% naar 11%, dit betekent echter nog steeds een groot tekort aan diverse arbeidskrachten. Wanneer de arbeidsmarkt schaars is en jij als bedrijf op zoek bent naar mensen is het heel belangrijk dat jouw ‘Candidate Journey’ optimaal ingericht is. De candidate journey is het gehele proces van sollicitatie tot en met de onboarding. In dit blog artikel nemen we je mee in het allerbelangrijkste van de candidate journey; de ontmoeting.

Een eerste ontmoeting vergeet je nooit 

Zoals je uit ervaring weet is het onmogelijk om een eerste ontmoeting over te doen. Je krijgt direct al snel een bepaalde indruk van een persoon en zo hebben personen ook een bepaalde indruk van jouw bedrijf. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat potentiële medewerkers positief met jouw bedrijf in aanraking komen. 

Er zijn mensen die bewust op zoek zijn naar een nieuwe baan (actieve werkzoekenden) en mensen die helemaal niet op zoek zijn maar die onbewust wel open staan voor een nieuwe kans of mogelijkheid (passieve werkzoekenden). Het is belangrijk om je met beide doelgroepen bezig te houden omdat het overgrote deel van de sollicitanten niet per se actief op zoek is naar een nieuwe baan. 

Hoe zorg je voor de actieve werkzoekenden? 

Om de actieve werkzoekenden een goede eerste indruk te geven zorg je ervoor dat jouw bedrijf een duidelijke ‘werkenbij-pagina’ heeft die goed te vinden is vanaf de homepage van jullie bedrijfswebsite. Op deze werkenbij-pagina staan in ieder geval alle openstaande vacatures met bijbehorende vacatureteksten. Daarnaast kun je deze pagina ook nog uitbreiden met verhalen van huidige medewerkers zodat je een goed beeld creëert van hoe het is om te werken bij jouw bedrijf. 

Naast de werkenbij-pagina is het ook belangrijk om de vacatures te plaatsen op sites waar jouw doelgroep kijkt. Het is dus belangrijk om goed in kaart te hebben wie jouw doelgroep is en waar zij zich bevinden. Hier kun je onderzoek naar (laten) doen wanneer je dit nog niet helder hebt. Daarnaast is het ook belangrijk om jullie vacatures te delen op jullie eigen social kanalen. Er zijn dus ook organisaties zoals RPO staffing die de volledige candidate journey voor jou op maat kunnen maken of kunnen optimaliseren. 

Hoe zorg je voor passieve werkzoekenden? 

De passieve werkzoekenden staan open voor een nieuwe baan maar zijn hier niet actief naar op zoek. Dit vereist een andere aanpak. Deze mensen moet je namelijk verrassen en enthousiasmeren zodat ze zelf gaan nadenken of een andere baan misschien wel iets voor ze is. Je kunt aantrekkelijke social mediacampagnes maken waarmee je uitlicht hoe leuk het is om voor jouw organisatie aan de slag te gaan. Je kunt vacatures delen met aantrekkelijke titels op pagina’s waar jouw doelgroep zich bevindt, dit doe je door de doelgroep te targeten in je advertenties. Daarnaast kun je je als organisatie onderscheiden door unieke content te creëren in de vorm van artikelen, blogs en social media posts zodat potentiële kandidaten je leren kennen als organisatie. Meer weten over het inrichten van je candidate journey of wil je de volledige inrichting overlaten aan experts? Neem eens een kijkje op https://rpostaffing.nl/