In het digitale tijdperk verdwijnt de aandacht van mogelijke klanten snel. Het vasthouden van die aandacht voor jouw merk of organisatie kan lastig zijn, dus ga op zoek naar manieren zodat mensen je onthouden. Oudere marketing instrumenten werken hier goed voor, ga dan ook op zoek naar waar je goedkoop visitekaartjes bestellen kunt. Maar ga daarnaast ook op zoek naar manieren om online op de beste manier mogelijk je toekomstige klanten kunt bereiken. Hieronder geven we je wat tips hoe je dat kunt doen.
De kracht van traditionele marketing, zoals de bovengenoemde visitekaartjes, zal altijd effectief zijn, maar sommige dingen evolueren met de tijd. De manier waarop je online aanwezig bent, de creatieve trucs die je gebruikt om een voorsprong te krijgen, etc. Het is aan jou hoe je deze marketing tools toepast op je eigen merk.
Gebruik klantgerichte taal
Minder over jou, meer over de klant. Dat is de eerste stap om herinnerd te worden. Houd het simpel en vertel de klant wat ze van je krijgen, niet hoe geweldig je bent. Wees bescheiden en professioneel. Maak claims die je kunt nakomen. Schrap het gebruik van “wij” en vervang het door “jij”. De kracht van dat woord kan online niet worden overschat. In plaats van te zeggen “Wij zijn experts op het gebied van X. De service die we leveren is ongeëvenaard.” Kun je beter zeggen “Je kunt vertrouwen op onze toegewijde expertise wanneer je ons nodig hebt.” Als je alleen maar over jezelf praat, hoe kan een potentiële klant dan weten wat hij van je krijgt? Laat je ego vallen en focus je 100% op je demografische doelgroep. Focussen op de klanten is de eerste stap naar het creëren van een gedenkwaardig merk, en het gaat verder dan de taal die je gebruikt.
Wees online actief
Herinneringen vervagen snel, dus je moet actief blijven op meerdere kanalen om te voorkomen dat je wordt vergeten. Probeer in ieder geval eens in de paar dagen op sociale media te posten. Stel een schema in en test op welke tijd/dag je de meeste betrokkenheid krijgt. Ga ook in gesprek met je volgers en post nuttige informatie.
Constante zelfpromotie zorgt voor weinig betrokkenheid en kan ertoe leiden dat mensen jouw pagina niet meer volgen. In 2020 gaf 86% van de consumenten aan dat ze de voorkeur geven aan een authentieke en eerlijke merkpersoonlijkheid op sociale netwerken. Richt daarom jouw inspanningen op het authentiek helpen van en contact maken met mensen.
Bloggen
Een andere manier om een authentieke verbinding op te bouwen, is door vertrouwen op te bouwen. Om vertrouwen op te bouwen, moet je je als autoriteit vestigen in jouw vakgebied. Bloggen is de afgelopen jaren een essentieel hulpmiddel geworden voor bedrijven om hun expertise te laten zien. Het staat zelfs op de tweede plaats achter de inhoud van sociale media, waarbij 80% van de B2C-marketeers blogposts gebruiken in hun inhoud strategie. Het plaatsen van op feiten gecontroleerde blogposts die potentiële klanten helpen, is een krachtige manier om jouw online aanwezigheid op te bouwen en het merk in de hoofden van consumenten te krijgen.
Mensen herinneren zich de meeste inhoud die ze lezen niet, maar ze herinneren zich wel hoe ze zich voelden. De realiteit is dat mensen beslissingen nemen op basis van hun emoties. Emoties zijn wat ons onder de oppervlakte drijft. Een emotionele indruk achterlaten is de krachtigste manier om iemand jouw merk te laten onthouden. De uitdaging voor elke marketeer is om dat succesvol te doen.