Veel mensen zitten tegenwoordig heel de dag op social media. Zonder een behoorlijke online marketing strategie lijk je tegenwoordig geen klanten meer te bereiken. Bedrijven stoppen veel tijd en geld in hun social media strategie. Toch is offline marketing net zo belangrijk en veel bedrijven vergeten dit. Offline marketing is alle marketing die buiten het internet om gaat, zoals tv, radio, folders, etc.
Bereik
Ondanks de grote groep mensen die op social media zitten zijn er nog steeds veel meer mensen die niet op social media zitten. Daarnaast zijn er veel mensen die het vertrouwen in bedrijven, zoals Facebook, kwijtraken en hun account opzeggen. Om al deze grote groep mensen te bereiken is offline marketing dé manier.
Er zijn veel voordelen aan offline marketing. Dit zijn de belangrijkste voordelen:
Naamsbekendheid
Via een reclamespotje op de tv kun je een groot publiek bereiken. Hierdoor zul je snel voor naamsbekendheid zorgen. Vooral veel herhaling zal ervoor zorgen dat de naam blijft hangen. Denk maar aan de reclames van de Kruidvat of Carglass.
Vertrouwen
Op het internet is het heel gemakkelijk om je anders voor te doen en mensen op te lichten. Veel mensen zijn zich hiervan bewust en zijn extra voorzichtig op het internet. Om deze mensen toch te bereiken is het gebruik van offline marketing handiger. Een reclamespotje op tv wordt sneller als betrouwbaar gezien.
Moeite
Het maken van reclamespotjes of folders bedrukken kost aardig wat inspanning voor een bedrijf en klanten weten dit ook. Een folder in je brievenbus straalt uit dat je de moeite doet om mensen persoonlijk te bereiken. Daarnaast zorgt het ook voor meer naamsbekendheid, omdat het opvalt.
Persoonlijk
Op het internet word je overspoeld met reclames. Op elke site staan minimaal 3 advertenties en op social media is elke post wel een advertentie of promotie. Offline marketing is veel persoonlijker en hierdoor hebben mensen meer het gevoel dat ze belangrijk zijn.
Veel bedrijven vergeten dat offline marketing heel belangrijk is. Het internet staat al vol met advertenties en het is moeilijk om op te vallen. Een groot billboard langs de weg of een brief in de brievenbus zal veel meer opvallen. Daarnaast zullen veel mensen zich niet aangesproken voelen op het internet en kijken ze niet eens naar de advertentie. Een folder in de brievenbus valt op en zal blijven hangen in de gedachten. Offline marketing zorgt ervoor dat je band met de klant veel persoonlijker zal zijn.