Social media marketing is belangrijker dan ooit voor ondernemers. Of je nu actief bent als zzp’er of een grotere onderneming hebt, je hebt social media nodig om je te onderscheiden en om potentiële klanten aan te trekken. Maar hoe blijft jouw organisatie relevant en met wat zijn de belangrijkste social media trends van 2024 waar je mee aan de slag moet? Je leest er alles over in dit artikel
Social media trends 2024 #1: AI en authenticiteit
AI is booming! Steeds meer marketeers gebruiken AI om hun doelen te bereiken. Uit onderzoek van Hootsuite blijkt dat er van 2022 tot 2023 een stijging van 260% was in de inzet van AI voor marketing. Met de snelle groei en toename van mogelijkheden die AI biedt in 2024, kun je je voorstellen dat deze stijging ook dit jaar nog verder toeneemt.
Aan het gebruik van AI zitten echter ook nadelen; content gaat steeds meer op elkaar lijken en communicatie komt steeds minder authentiek over. Daar liggen dus grote kansen! Authenticiteit is altijd een belangrijk onderdeel geweest van marketing en Gen-Z en millennials vinden authenticiteit en transparantie van organisaties erg belangrijk. Ga dus niet zomaar mee in de social media trends rondom AI, maar speel slim in op de behoeften van je doelgroep. In dit geval: focus op transparantie en authenticiteit, en je onderscheidt je gemakkelijk van de concurrent!
Social media trends 2024 #2 Video is king
Video’s blijven absoluut de baas als het gaat om social media marketing. Platforms zoals TikTok hebben deze trend alleen maar kracht bijgezet. De verwachting is dat video ook de standaard zal worden op veel van de andere social media apps. Inspelen op deze belangrijke social media trends van 2024? Schakel dan snel over short form video content op kanalen zoals Instagram om de aandacht van jongere doelgroepen te trekken en vast te houden.
Social media trend #3 Tik Tok als zoekmachine
SEO is niet alleen meer relevant voor je website, ook op social media is het belangrijk! Een van de belangrijkste social media trends van dit jaar is dat mensen social media steeds meer gaan gebruiken als zoekmachine. Dit zagen we al enige tijd op Instagram gebeuren, maar ook TikTok wordt steeds meer gebruikt om informatie en bedrijven op te zoeken. Zorg dus dat je werkt aan een SEO-strategie waar ook je social media kanalen in zijn meegenomen en werk actief aan het verbeteren van je resultaten op het gebied van social search.