social media trends

Dit jaar zijn er weer diverse nieuwe en al bestaande trends op het gebied van social media, internet en computers. In dit blogartikel zetten we de grootste trends voor je op een rijtje.

Online marketing met gebruik van social media

Het gebruik van online marketing via sociale media is al jarenlang een trend in computerland. In 2021 is dit opnieuw zo en blijven Google Adwords en gerichte advertenties op Instagram, Facebook en Twitter het uitgangspunt. Maar wel zien we een verschuiving in online marketing optreden richting zogenoemde self aware marketing. Dit type marketing zet in op het raken van de emoties van je doelgroep, door op een satirische of sarcastische manier bepaalde gedachten, opvattingen en concepten belachelijk maken. Dee strategie helpt op termijn om meer mensen emotioneel aan jouw product of dienst te binden.

trends social media
Social Network Media Communication Connection Concept

Virtual reality & social media: de hype van 2021

Het gebruik van virtual reality (VR) in combinatie met sociale media, kan met recht dé hype van 2021 genoemd worden. ‘In combinatie met’ is nog te zacht uitgedrukt, want virtual reality gebruiken, zoals een VR-bril, is zelf een vorm van sociale media aan het worden. VR biedt de mogelijkheid om op sociale mensen in een digitale, zelf ontworpen wereld te ontmoeten. Aangezien ieder mens behoefte heeft aan contact, zeker ook op het internet, is dit een prachtige manier om online sociaal te zijn en je goed te voelen.

Super apps: een recente ontwikkeling

Een van de trends op het gebied van sociale media zijn in 2021 ook zogenoemde super apps. Dit zijn apps die veel gebruikers bij elkaar brengen, een relatief hoge snelheid hebben en multifunctioneel zijn. Je zou super apps, zoals het Chinese WeChat, kunnen zien als een ecosysteem van allerlei apps die onderling slim samenwerken en daardoor een optimale gebruikerservaring bieden. Een ander voorbeeld van een app die richting een super app groeit, is Facebook. Op dit sociale media-platform worden steeds meer functies toegevoegd, zoals een online winkel waar je producten kunt kopen die afgestemd zijn op jouw interesses.

Interactie met video’s

Het gebruik van video’s op sociale media stimuleert extra interactie tussen internetgebruikers. Met name live streaming wordt in 2021 een van de grote trends op sociale media, om zo het engagement te vergroten en meer impact te maken op je doelgroep. Door live te streamen heb je direct contact met anderen die ook achter hun scherm zetten en kun je jouw product of dienst realtime promoten. Wat wil je nog meer?