Onder de douche of op vakantie heb je vaak ineens de beste ideeën. Je bent dan namelijk lekker ontspannen en los. Op zulke momenten kan je creativiteit veel makkelijker stromen. Maar los van vakantie of badmomenten is het als bedrijf ook goed om af en toe een brainstormsessie te organiseren. Tegenwoordig heten deze deze steeds vaker groepsgewijze creativiteitssessies. Het doel daarbij is om zoveel mogelijk ideeën te verzamelen. En dan kom je soms op opportunities die tijdens gewone werkdagen waarschijnlijk nooit ontdekt. Bovendien is het nog leuk en gezellig om te doen ook. Maar het is wel belangrijk om zo’n brainstorm op de juiste wijze te organiseren. We vertellen je de ins en outs en voordelen van zo’n sessie.
Een vraagstuk of probleem oplossen
Een creatieve sessie werkt het beste wanneer je een doel- of vraagstelling formuleert. Zorg ervoor dat dit doel motiverend is. ‘Hoe kunnen we met minder mensen werken’ is dit bijvoorbeeld niet. Ook moet het doel haalbaar en duidelijk zijn. Belangrijk is ook dat er niet al een oplossing gekozen is. Dan is een brainstorm tijdverspilling. Het kan ook helpen om een complex vraagstuk op te splitsen in deelvragen.
Uit je structuur…
Een creatieve sessie onderbreekt even je gewone werkpatroon. Je wordt uit je vaste structuur gehaald. In de routine van alledag is het vaak lastig om hier ruimte voor te maken. De sfeer kun je als bedrijf nog versterken door ook een unieke locatie te kiezen en samen wat bijzondere activiteiten te doen. Zorg voor een ontspannen en losse sfeer. Laat iedereen de ideeën opschrijven, zodat er niet van alles door elkaar heen geroepen wordt. In hiërarchische groepen kan het zinvol zijn om de baas niet mee te laten doen. Zo kun je sociaal wenselijk gedrag voorkomen.
Samenwerken
Het spreekwoord: “twee weten meer dan één” gaat zeker op voor een brainstorm. Samen kun je elkaar kruisbestuiven en inspireren om zo tot nog betere ideeën te komen. Zorg voor een groep met verschillende mensen qua achtergrond en kennisniveau. Creëer ook voldoende tijd om je te verdiepen in elkaars ideeën. Ben je ondernemer? Denk dan ook eens aan een brainstorm voor MKB ondernemers. Samen kun je wellicht tot inventieve oplossingen komen.
Meer ideeën met creativiteitstechnieken
Tijdens zo’n creatieve sessie kun je ook creativiteitstechnieken inzetten en nog veel meer goede ideeën verzamelen. Er zijn namelijk veel toegepaste en beproefde methodieken die kunnen helpen wanneer de groep vastzit in een bepaald vraagstuk. Bereid dit van tevoren voor zodat je deze technieken kunt inzetten indien nodig. Schrijf alle ideeën op en geef ook de volgorde aan. Zo kun je ze later ordenen.
Draagvlak en sfeer
Is de sfeer in je team niet meer zo optimaal? Of heb je een externe partner waar de samenwerking niet mee stroomt? Een brainstorm zorgt voor verbinding, draagvlak en een betere teamsfeer. Je kunt een brainstorm dus ook prima inzetten voor teambuilding, nieuwe energie en enthousiasme of om een samenwerking te verbeteren. Zorg voor een positieve sfeer waarin ieder idee wordt gewaardeerd, een helder proces en goede spelregels en leiding van de sessie.