Je hebt vast weleens van de afkorting SEO gehoord. Het staat voor Search Engine Optimization. Maar wat is SEO precies? Het is de overkoepelende term voor alle dingen die je kunt doen om een website te optimaliseren om hoog, of in ieder geval hoger dan dat je nu staat, in de zoekresultaten in Google of een andere zoekmachine te komen. Je kunt dan denken aan de juiste titels gebruiken, de beste zoekwoorden op de meest strategische plekken in je content plaatsen et cetera. Deze SEO-werkzaamheden kun je zelf uitvoeren maar het is ook goed mogelijk een SEO bureau in te schakelen. We zullen je vijf voordelen geven bij het samengaan van een samenwerking.
Hulp inschakelen van een SEO bureau
Als je besluit om de hulp in te schakelen van een SEO-bureau, bespaar je een hoop tijd. Dat is het eerste voordeel. Tijd die je in leukere dingen kunt steken. Uiteraard zul je wel moeten overleggen met het SEO bureau, omdat zij willen weten wat ze precies voor je moeten betekenen. Het eerste dat je samen doorneemt is het doel dat je wilt bereiken. Is dat meer volgers voor op je Facebookpagina? Wil je meer klanten naar je fysieke winkel lokken? Wil je misschien een nieuw product promoten.
Kennis in huis
Aan de hand van dit doel, zal het SEO bureau een strategie gaan bepalen. Ze zullen een zoekwoordenonderzoek uitvoeren, waarin ze gaan kijken op welke zoekwoorden je je moet gaan richten, ze gaan kijken op de sites van je concurrenten om te zien waar er kansen liggen, ze gaan je huidige teksten verbeteren en misschien wel laten herschrijven en dat soort dingen meer. Vervolgens is de volgende stap om ook een aandacht te besteden aan je links. Want veel links naar jouw artikelen, betekent hoger in Google scoren. Samenvattend kunnen we dus als tweede voordeel van het inschakelen van een SEO bureau noemen: ze weten wat ze doen en zijn, als het goed is, op de hoogte van de nieuwste SEO-trends.
Technisch en on-page
Omdat ze weten wat ze doen, hoe je je nergens meer druk om te maken. Ze zullen zowel naar de technische aspecten van je site kijken, dus bijvoorbeeld naar de laadsnelheid, de veiligheid, je site-structuur, de meta-descriptions en dat soort dingen meer, als naar de on-page SEO. De on-page SEO is de content die je hebt. Dit kunnen productomschrijvingen, je About Me, landingspagina’s, blogs, je foto’s/video’s etc. zijn. Alle content kan weer worden geoptimaliseerd om hoger in Google te komen op het zoekwoord, of de zoekwoorden, die jij voor ogen hebt. Als laatste kunnen ze dus ook naar linkbuilding kijken, een zeer belangrijk iets. Kortom, het derde voordeel van zo’n bureau is dat ze gelijk alle SEO-elementen voor je in orde maken en houden.
Betere zichtbaarheid = meer omzet
Natuurlijk kost het geld om dit soort werkzaamheden te laten uitvoeren. Maar het is duurder om zelf dingen uit te proberen en er daarna achter komen dat je alleen maar tijd verloren bent. Dan ben je uiteindelijk duurder uit, want met deze tijd had je ook andere dingen kunnen doen. Als je hulp inschakelt, weet je dat de werkzaamheden gelijk goed uitgevoerd worden en dat je dus meer klanten krijgt, meer bezoekers, meer bekendheid of iets anders, net wat je doel is. Het vierde voordeel is dus dat je uiteindelijk meer omzet zal behalen. En het vijfde voordeel van een Search Engine Optimization bureau is dat ze de werkzaamheden ook bijhouden. Dit is ook nodig, omdat Google van tijd tot tijd haar algoritme aanpast. Het optimaliseren en finetunen van je SEO-strategie is dus iets van de lange adem en als je daar hulp bij kunt krijgen, is dat alleen maar mooi. Dus als je je bij je website of webshop weleens afvraagt: wat is SEO? Dan is het misschien een idee om eens contant op te nemen met een SEO-marketingbureau.
Meer informatie over SEO en wat een online marketing bureau voor je kan betekenen? Klik hier.