Bedrijf zoekt personeel. Geschikt personeel. Maar hoe vind je ze tussen de vaak vele kandidaten die solliciteren op een functie? In dit artikel bespreken wij 3 tips die je helpen bij het vinden van geschikt personeel voor jouw bedrijf, zodat je straks kunt zeggen: Bedrijf vond personeel. Geschikt personeel.

  1. Wervende vacature

Een van de eerste tips om geschikt personeel te vinden voor jouw bedrijf is: ga eens een keer een wervende vacature plaatsen. Een goede, leuke – en dus wervende – vacature kan namelijk het verschil maken. Menig vacature ziet er vaak hetzelfde uit. Je hebt ze vast zelf ook wel eens voorbij zien komen. Vacatures met van die standaard teksten en een saaie functieomschrijving. “Wij zoeken dit en dit” of “wij bieden dit en dit”. Hoe maak je een vacature wervend? Door jouw unieke bedrijfscultuur en de voordelen van het werken bij jouw bedrijf te benadrukken. Laat zien wie je bent. Een van de manieren waarop je dat goed kunt doen, is door een video te maken. En het is daarbij juist leuk als het een persoonlijke, niet te professionele en te gelikte video is. Waar plaats je vervolgens een wervende vacature? Op een online platform. Hier wordt jouw vacature direct online (met optimale vindbaarheid) geplaatst en kun je gratis een bedrijfsprofiel inrichten.

  1. Detacherings- of uitzendbureau

Een andere tip is: versterk je zoektocht naar geschikt personeel voor jouw bedrijf door hiervoor een detacherings- of uitzendbureau in te schakelen. Veel mensen staan ingeschreven bij een uitzendbureau en dat maakt dat zij beschikken over een groot bestand aan beschikbare specialisten voor elk vakgebied en iedere branche. Als bedrijf kun je in je zoektocht naar mankracht in verschillende soorten specialisaties handig gebruik maken van hun netwerk. Wanneer je een uitzendbureau inschakelt, nemen zij niet alleen de werving en selectie van je over. Ook een groot deel van de personeelszaken rondom de uiteindelijke gekozen werknemer(s) nemen zij van je over. Kortom, een uitzendbureau neemt veel werk uit handen. Want het kiezen van potentiële kandidaten en het aangaan van de gesprekken kost nou eenmaal veel tijd. Tijd die je liever besteed aan je eigen werkzaamheden. Uiteraard worden hiervoor wel kosten in rekening gebracht.

  1. Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden

De laatste tip die wij graag met je willen delen, heeft te maken met arbeidsvoorwaarden. Secundaire arbeidsvoorwaarden om precies te zijn. Naast de bekende primaire arbeidsvoorwaarden (bijvoorbeeld salaris en werktijden) kun je namelijk ook extra afspraken met werknemers maken. Voorbeelden van secundaire arbeidsvoorwaarden zijn: 1) een prestatiebeloning, zoals een bonus per individuele prestatie of teamprestatie, 2) een abonnement op de sportschool, 3) het sponsoren van een bedrijfsvoetbalteam of 4) het zorgen van ontspanning op de werkvloer. Door deze extra voorwaarden te bieden, kun je een functie binnen jouw bedrijf aantrekkelijk maken. Dat trekt eerder goede werknemers aan en worden huidige werknemers gemotiveerd om hun best te doen. Salaris is namelijk lang niet meer de meest bindende factor voor veel werknemers. Lol in het werk en een leuk team vinden ze vaak belangrijker. En als ze dat bij jouw bedrijf mogen ervaren, kun je de beste manier van werving bereiken: mond-op-mond-reclame via je huidige werknemers zelf.

Veel succes gewenst bij het vinden van geschikt personeel voor jouw bedrijf!