Op verzoek van Paul Schram, de volledige tekst van persbericht, brief en ondertekenaars:


Persbericht – 14 december 2008


Uitgevers en hoofdredacteuren schrijven brandbrief aan minister Plasterk over concurrentievervalsing


AMSTERDAM – Vierenveertig uitgevers, hoofdredacteuren en directeuren van dagbladen en tijdschriften hebben zondag 14 december een brandbrief aan minister Ronald Plasterk geschreven over de concurrentievervalsing door de publieke omroep. Ze pleiten voor een ‘eerlijker speelveld’ voor de gedrukte media. ‘Een echte pluriformiteit van de media is niet gebaat bij eenzijdigheid van de kant van de overheid’, schrijven ze met een verwijzing naar de ruim 500 miljoen euro (exclusief circa 200 miljoen aan reclamegelden) die de publieke omroep jaarlijks van de overheid ontvangt.

De brief is geschreven in reactie op de zogeheten persbrief van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap waarover de Tweede Kamer komende donderdag debatteert. De ondertekenaars van de brief vinden dat Plasterk bij zijn analyse van de economische situatie van de gedrukte media ook de publieke omroep moet betrekken. ‘Een minister die een “breed mediabeleid” zegt na te streven kan pers en publieke omroep niet los van elkaar beschouwen.’

De ondertekenaars schrijven dat ze op vier terreinen concurrentie ondervinden van de publieke omroep.

Ø de reclame op de publieke omroep heeft een negatieve invloed op de advertentievolumes en –tarieven bij de gedrukte media;

Ø de tijdschriften die door de omroepen naast hun rtv-gidsen in de markt worden gezet (Maria, Kassa, Eva, Vier!);

Ø de omroepgegevens die nog steeds niet beschikbaar zijn voor de gedrukte media zoals ze beschikbaar zijn voor de rtv-gidsen van de publieke omroep;

Ø de internetsites van de publieke omroep trekken niet alleen bezoekers weg bij de sites van de gedrukte media, maar ook adverteerders.




Hieronder volgt de tekst van de brief en de lijst met ondertekenaars:



Dr. R.H.A. Plasterk

Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Postbus 16375

2500 BJ Den Haag



Amsterdam, 14 december 2008

Betreft: concurrentievervalsing

Geachte Heer Plasterk,

De ondertekenaars van deze brief maken zich zorgen over de economische situatie van dagbladen en tijdschriften. Niet alleen omdat ze in deze sector werken, maar ook omdat gedrukte media van vitaal belang zijn voor een pluriforme pers (in de breedste zin van het woord) en daarmee voor een gezonde democratie.

In dit licht zijn de ondertekenaars teleurgesteld over de ‘persbrief’ die u op 14 november 2008 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Daarin hanteert u helaas een enge omschrijving van het begrip pers, hoewel u juist beweert een ‘breed mediabeleid’ te willen voeren. Zou u dat inderdaad doen, dan had u in uw analyse ook de publieke omroepen betrokken.


U schrijft dat u weinig kunt doen voor de geschreven media, aangezien de overheid nu eenmaal op afstand moet blijven van de pers om haar onafhankelijkheid niet aan te tasten. Daarbij is het, volgens u, niet aan de overheid om verlieslijdende exploitaties overeind te houden. Ook al omdat dit een ongewenste precedentwerking kan hebben.

Dit mag allemaal waar zijn, maar de ondertekenaars zouden deze opmerkingen graag in verband brengen met de jaarlijkse steun van ruim 500 miljoen euro aan de publieke omroep (exclusief circa 200 miljoen euro aan reclamegelden). Een minister die een ‘breed mediabeleid’ zegt na te streven kan pers en publieke omroep niet los van elkaar beschouwen. Het is wellicht niet mogelijk en niet wenselijk de gedrukte media financieel te steunen, maar u kunt als verstrekker van subsidie aan de publieke omroep wel zorgen voor een eerlijker speelveld.


De gedrukte media ondervinden op verscheidene vlakken concurrentie van de publieke omroep. Zoals:

Ø de reclame op de publieke omroep heeft een negatieve invloed op de advertentievolumes en –tarieven bij de gedrukte media

Ø de tijdschriften die door de omroepen naast hun rtv-gidsen in de markt worden gezet met groter campagnes (Maria, Kassa, Eva, Vier!)

Ø de omroepgegevens, dat wil zeggen data die met geld van de overheid zijn verzameld, zijn nog steeds niet beschikbaar voor de gedrukte media zoals ze beschikbaar zijn voor de rtv-gidsen van de publieke omroep

Ø de internetsites van de publieke omroep trekken niet alleen bezoekers weg bij de sites van de gedrukte media, maar ook adverteerders



De ondertekenaars willen zich zeker niet keren tegen al het goede dat de publieke omroepen te bieden hebben, maar vragen zich wel af of het publiceren van tijdschriften en het bouwen van websites niet wat ver staan van de oorspronkelijke taak van de publieke omroep. In elk geval zorgen deze activiteiten, samen met het uitzenden van reclame, voor concurrentievervalsing. De gedrukte media moeten immers opboksen tegen een concurrent die zich financieel gesteund weet door de overheid, waardoor het extra moeilijk is voldoende gelden te vergaren die weer nodig zijn om innovaties te plegen. Een echte pluriformiteit van de media is niet gebaat bij eenzijdigheid van de kant van de overheid.


We zouden graag zien dat u bovenstaande aspecten in een nadere brief aan de Tweede Kamer belicht.


Met hartelijke groeten,


Koert van Bekkum, adjunct-hoofdredacteur Nederlands Dagblad

Peter Bergwerff, hoofdredacteur Nederlands Dagblad

Annemieke Besseling, hoofdredacteur Brabants Dagblad

Barbara van Beukering, hoofdredacteur Het Parool

Jan Bonjer, algemeen hoofdredacteur AD

Eef Bos, algemeen hoofdredacteur De Telegraaf

Pieter Broertjes, hoofdredacteur de Volkskrant

Bart Brouwers, hoofdredacteur Sp!ts

Frits Campagne, directeur/uitgever Het Parool

Paul Disco, directeur/uitgever De Groene Amsterdammer

Birgit Donker, hoofdredacteur NRC Handelsblad en nrc.next

Alex Engbers, hoofdredacteur de Stentor

Frits van Exter, hoofdredacteur Vrij Nederland

Louis van de Geijn, hoofdredacteur centrale redactie Wegner Nieuwsmedia

Karin van Gilst, uitgever Vrij Nederland/directeur Weekbladpers Tijdschriften

Bert Groenewegen, bestuursvoorzitter PCM

Rob Haans, uitgever de Volkskrant

Marcel Henst, hoofdredacteur Cobouw

Ad van Heiningen, adjunct-hoofdredacteur De Gelderlander

Toine van Herwaarden, uitgever Elsevier

Peter Jansen, hoofdredacteur Provinciale Zeeuwse Courant

Arendo Joustra, hoofdredacteur Elsevier

Wim Kranendonk, hoofdredacteur Reformatorische Dagblad

Jacques Kuyf, algemeen directeur FD Mediagroep

Femke Leemeijer, uitgever Weekbladpers Tijdschriften

Roel Leferink, hoofdredacteur Agrarisch Dagblad

Jan Geert Majoor, hoofdredacteur HDC Media (alphen.cc, De Gooi- en Eemlander, Haarlems Dagblad/IJmuider Courant, Leidsch Dagblad, Noordhollands Dagblad)

Rimmer Mulder, hoofdredacteur Leeuwarder Courant

Joop Munsterman, voorzitter raad van bestuur Wegener

Gert Jan Oelderik, uitgever NRC Handelsblad en nrc.next

Kees Pijnappels, hoofdredacteur De Gelderlander

Stef Rietbergen, directeur-uitgever De Gelderlander

Willem Schoonen, hoofdredacteur Trouw

Xandra Schutte, hoofdredacteur De Groene Amsterdammer

Pieter Sijpersma, hoofdredacteur Dagblad van het Noorden

Kees Spaan, voorzitter Nederlandse Dagbladpers

Henk Steenhuis, hoofdredacteur HP/De Tijd

Harm Tilman, hoofdredacteur De Architect

Paul Verhoeff, directeur Reed Business Amsterdam

Frank Volmer, directeur van De Telegraaf

Ruud de Wit, hoofdredacteur Vastgoedmarkt

Henk van Weert, hoofdredacteur Eindhovens Dagblad

Zie ook de Volkskrant

Weergaven: 54

Tags: Brandbrief, hoofdredacteuren, kranten, pasterk, uitgevers

Reactie van Bart Brouwers op 14 December 2008 op 22.23
Linkje naar de Volkskrant toegevoegd. Zie je wel dat ik het kan ;-)
Reactie van Diederik van Zessen op 15 December 2008 op 10.57
Ik verbaas me ook over de tijdschriften die met steun van de Publieke Omroep worden gemaakt. Dit lijkt me duidelijk een geval van concurrentievervalsing dankzij steun van de overheid.

Op het gebied van dagbladen zie ik dit echter niet. We willen toch geen staatskrant? Ik vind dat Plasterk op dit vlak gelijk heeft.

Wat heeft een noodlijdend dagblad met de Publieke Omroep te maken? Er zal winst gehaald moeten worden...
Reactie van Wilbert Baan op 15 December 2008 op 11.36
Waarom eist de pers in deze brief eigenlijk niet dat de publieke omroep alles wat ze maakt in het publieke domein stopt, volgens mij een gemiste kans. Publiek geld maakt publieke informatie en die moet gratis door iedereen (mensen, bedrijven, kranten, televisie) opnieuw gebruikt kunnen worden. Een publieke omroep moet zorg dragen voor de geschikte infrastructuur hiervoor.

Zo kunnen we allemaal - als betalers - optimaal profiteren van het materiaal wat de publieke omroep maakt en waarborg je de publieke taak.
Reactie van Peter van der Ploeg op 15 December 2008 op 12.05
Ah, wel een heel goed punt inderdaad. Maak alles downloadbaar en te embedden en je komt al een heel eind.
Reactie van Bart Brouwers op 15 December 2008 op 13.08
@Wilbert en Peter: Ja, eens. Inclusief de programmagegevens.
Reactie van roland van veen op 15 December 2008 op 16.46
Helemaal eens met Wilbert! BBC heeft daar wle cheese van gegeten, geeft zelfs de mogelijkheid materiaal te remixen etc.
Reactie van Bart Brouwers op 15 December 2008 op 17.52
Zie ook het weblog van Hans Laroes: hij is ook voor. http://weblogs.nos.nl/hoofdredactie/2008/12/15/de-kranten-en-nos-nieuws-een-oplossing
Reactie van Loek Essers op 18 December 2008 op 20.05
Laurens Verhagen en Joris van Lierop, hoofdredacteur en uitgever van Nu.nl, vinden het initiatief maar opportunistisch:

"Het hoge woord is eruit. Innovatie. Het idee van de dagbladen en tijdschriften is even simpel als opportunistisch: haal wat STER-geld weg bij de publieken en geef dat aan ons."
Reactie van Loek Essers op 18 December 2008 op 20.08
Ohja, pas op! Negeer de schaamteloze marketingblabla...

Opmerking

Je moet lid zijn van humedia om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van humedia

© 2014   Gemaakt door ROC media.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden