humedia

Hogeschool Utrecht

Paul

Nu is het aan de rechters om Berlusconi te pesten

Het vervallen van Berlusconi’s onschendbaarheid is een overwinning voor de linkse magistratuur. En de linkse pers loopt feest te vieren alsof er eindelijk gerechtigheid komt. Maar niks is minder waar. Het Berlusconi-bashen wordt alleen maar naar een hoger niveau getild.

Onschendbaarheid voor premiers is in Europa een doodnormale zaak. Ook in Duitsland, Frankrijk en Spanje genieten zij immuniteit. En dat is maar goed ook. Landsbestuurders zoals de Italiaanse premier Silvio Berlusconi hebben wel wat beters te doen dan in de rechtszaal te zitten. Namelijk: het land besturen. En dat is iets waar de linkse oppositie van Berlusconi geen zin in lijkt te hebben. De premier kwam in tijde van crisis namelijk met het plan om geld op buitenlandse rekeningen terug te halen naar Italië. Dat dat vaak zwart geld betreft, daar werd even niet zo moeilijk over gedaan. De linkse politici spraken er schande van. Maar toen er gestemd mocht worden waren ze er niet. Ze hadden het hele plannetje tegen kunnen houden maar bleven liever in bed liggen of vergaderen in één van de duizenden nutteloze organisaties waar ze lid van zijn omdat het leuk staat op je CV.

In plaats van Berlusconi’s leven zuur te maken kunnen de linkse kranten en televisie-zenders zich beter op de eigen partijen richten. Het succes van Berlusconi is grotendeels te danken aan de onkunde van de linkse partijen en de onvrede die dat bij de linkse stemmers tot gevolg heeft. ‘Berlusconi is geen zuivere man, hij heeft wel wat gedaan in het verleden en al die zenders die hij heeft is ook niet echt wenselijk. Maar ach, hij doet tenminste iets’, is wat de meeste Italianen denken. Komen de linke politici niet eens opdagen voor een stemming, staat Berluconi in Messina de slachtoffers van het noodweer te troosten. Ze hoeven van de premier geen belasting te betalen en met het afbetalen van leningen kan ook wel even gewacht worden. En, dat spreek voor zich, zal hij nieuwe huizen voor ze bouwen.

Berlusconi is populair in Italië. Dat blijkt ook uit het spontaan in leven geroepen actie ‘Stort 42 euro voor onze president’. Als iedere stemmer van de Partita della Liberta (PdL), Berlusconi’s partij, dat overmaakt is de boete die Berlusconi twee maanden geleden kreeg afbetaald. Natuurlijk zal de rijkste man van Italië het bedrag niet accepteren, het gaat om het gebaar. De boete van 750 miljoen euro (de hoogste ooit aan een privé-bedrijf!) moet Berlusconi betalen aan Carlo De Benedetti, eigenaar van het anti-Berlusconi dagblad La Repubblica en het daar aan gerelateerde weekblad L’Espresso. Hij krijgt dat geld voor de manier waarop Berlusconi hem bijna twintig jaar geleden Italië’s grootste uitgevrij Mondadori afhandig heeft gemaakt.

Maar nu speelt weer een rechtszaak uit het verleden. De drukke premier moet voor het gerecht komen vanwege illegaal verkregen etherrechten voor zijn drie commerciële zenders. ‘Dat zou niet netjes zijn’: inderdaad. ‘Goed dat hij voor moet komen’: zeker! Maar het onderwerp van de rechtszaak dateert uit de jaren ’70. Moet dat perse nu? Kan dat niet na zijn premierschap, of, beter nog, ervoor?

Dat die rechtszaken Berlusconi’s drukke schema frustreren bleek onlangs weer. Hij moest voor het gerecht komen op dezelfde dag dat er in Rome een internationale top werd georganiseerd, het FAO (VN voedselorganisatie voor ontwikkelingslanden). Hij was samen met de paus de gastheer van vele internationale topfunctionarissen. Maar volgens de openbaar aanklager kon dat en de paus wel wachten. Uiteindelijk kreeg de premier, gelukkig, uitstel. Maar het verschijnen in rechtszaken is natuurlijk maar een klein onderdeel. Berlusconi moet zich natuurlijk ook inhoudelijk op de zaken voorbereiden. Dat kost veel tijd.

Dat de rechtszaken politiek gemotiveerd zijn, zoals Berlusconi zegt, is geen vreemde gedachte. Maar misschien is er daadwerkelijk een nobeler streven van de linkse politici: gerechtigheid. Zij zien dan ook geen reden waarom dat niet nu, tijdens zijn regeerperiode, zou kunnen. Zij kunnen zich namelijk niks voorstellen bij het feit dat Berlusconi het druk heeft met zijn politieke functies. Als er politiek iets gedaan kan worden komen zij gewoon niet opdagen! Hoezo druk?

Delen  Twitter

Paul Reactie van Paul op 27 November 2009 op 10.44
Immuniteit:
http://www.trouw.nl/krantenarchief/2003/06/20/2186542/Immuniteit_regeringsleiders_is_in_Europa_heel_gewoon.html

Berlusconi in Messina:
http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article2879855.ece/Nieuwe_huizen_gedupeerden_aardverschuiving_Messina.html

Over de 42 euro:
http://ilcamper.splinder.com/post/21457974

Boete:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=5K2G30N7

Ik weet verder ook niet waarmee ik met bronnen aan moet komen. Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk Nederlands-talige bronnen te vinden. Laat maar weten als je ergens nog een bron voor wil zien of als jullie een bron niet goed vinden.

Jullie kunnen wel allemaal over Berlusconi's mediamacht beginnen, maar daar gaat het niet om! Ik ben van mening dat de rechtzaak die nu tegen hem loopt helemaal niet NU gehouden zou hoeven worden. Dat wekt op z'n minst de twijfel over de oprechte intenties van diegene die de rechtszaak zijn begonnen. Je zou op z'n minst eventjes gaan denken dat het hele gebeuren politiek gemotiveerd is.

Of hij schuldig wordt bevonden of niet doet er niet toe. Want waarschijnljk komt het vonnis pas na zijn regeerperiode. Stel dat hij onschuldig wordt bevonden, is hij wel al die tijd beschadigd. 'Als je met modder gooit, blijven er altijd vlekken achter', zeggen de Turken.

Verder is dit een observatie gebouwd op feiten. Dat moge duidelijk zijn. Het is iets van een column ofzo.

@pvdp, ik heb geen god-comlex met Berlusconi. In de verste verte niet. Kinderachtig, dit. En stel dat het wel zou zijn hoef je me dat niet te vertellen. Wat zou dat toevoegen aan de discussie?

Nogmaal, het gaat hier niet over of Berlusconi een toffe peer is of niet. Jullie moeten iets verder kijken dan jullie neus lang is. Ik wil een keer een ander verhaal laten horen dan de eenzijdige media dat doen. Dat hij (of andere politici) immuniteit genoot heeft heus wel z'n redenen.
Erin Gengler Reactie van Erin Gengler op 27 November 2009 op 10.49
Ik denk dat hier uiteindelijk wel weer een Godwin tevoorschijn komt, aangezien de partijen in deze discussie vanuit zulk verschillende invalshoeken de zaak bekijken, dat ze er toch nooit uitkomen.
Casper Sikkema Reactie van Casper Sikkema op 27 November 2009 op 15.35
Paul, je blijft maar schelden op de linkse media. Dat is, zoals ik al eerder zei, een retorisch trucje dat afleidt van de inhoud. Ik begrijp dat het je niet bevalt dat bepaalde media je grote voorbeeld kritisch volgen, maar dankzij de door jouw geprezen pluriformiteit mag de democratie dankbaar zijn dat er inderdaad nog media die niet als schoothondjes achter Berlusconi aanhuppelen.

Natuurlijk zijn er ook op de zenders van Berlusconi kritische geluiden over hem te horen. Toch zal je moeten toegeven dat in de enkele gevallen dat zoiets voorkomt, die kritische geluiden vaak komen van bijzonder zwakke en makkelijk onderuit te halen gasten. Slim. Doet Fox ook. Berlusconi gebruikt zijn zenders dus niet alleen om geld te verdienen, hij voert ook openlijk campagne. Voor zichzelf. Ik hoef je waarschijnlijk niet te herinneren aan de keren dat Berlusconi tijdens een uitzending opbelt om een ciricaster live de mond te snoeren.

Tijdens de verkiezingen spelen zijn zenders dan ook een grote rol. Ze beeinvloeden waar ze kunnen de publieke opinie en beschadigen reputaties. De presentatoren strijden onderling om de bokaal voor kruiperigste Berlusconivriend. Ik neem voor het gemak aan dat je Emilio Fede (kan zijn geluk niet op als Berlusconi weer eens inbeld om tijdens de uitzending zijn visie op vrijwel alles te geven), Gianfranco Funari en Vittorio Sgarbi ook bij jou niet bepaald bakens van journalistiek integriteit zijn.

Dat zijn dan misschien de propagandamachines van zijn eigen zender, Berlusconi probeert ook al jaren de publieke omroep (RAI) naar rechts om te buigen. Kritische presentatoren worden ontslagen en zetbazen (vaak afkomstig van zijn eigen zenders) moeten de publieken afhelpen van de gruwelijke linkse gedoe. In jouw ogen misschien een winst voor de pluriforme media: in werkelijkheid een groffe schande.

Dat je het dan nodig vindt om een wat linkse krant aan te vallen, geeft aan dat je de verhoudingen van de media in Italie niet kent of wil onderkennen. Kranten worden amper gelezen en Republicca natuurlijk alleen door ‘de communisten’ die Berlusconi sowieso al nooit zagen zitten. Kranten leest de Italiaan amper, internet bestaat amper (tenminste niet op de schaal zoals wij dat kennen) waardoor televisie voor veel Italianen de enige nieuwsbron is.

Als je zegt dat Berlusconi democratisch is verkozen heb je gelijk. Ik zeg dan wel: in een democratie waarin de macht van de beeldvorming zo direct bij een man met zoveel verschillende belangen ligt, is die democratie bijzonder zwak.

Om af te sluiten het volgende: ik geloof oprecht dat de enige reden dat Berlusconi de politiek is ingegaan, puur eigenbelang is. Bang als hij was voor wetten die zijn imperium zouden schaden, heeft hij zijn politieke cv vooral gevuld met het maken van wetten die hem en zijn imperium te beschermen. Dat kan je mooi vinden. Selfmade enzo. Machtig. Rijk. Charmant. Mooie vrouwen. Een droomwereld. En ach, ethiek, dat is voor communisten en mensen die niet begrijpen dat het leven een groot spel is. Een spel dat gewonnen moet worden. Hoe dan ook. Ik persoonlijk vind Berlusconi, juist om dit beeld, de doodsteek voor Italie en ik ben bang dat het land zich op deze manier nooit ontworstelt van het foute (Eerste Republiek) verleden.

Dat is eeuwig zonde voor het mooiste land ter wereld.
Wouter Pennings (penben.nl) Reactie van Wouter Pennings (penben.nl) op 27 November 2009 op 20.18
Fantastisch stuk Pauletta.

Word alleen moe van de discussie. In het brave en linkse Nederland moet iedereen maar aan de hoogste boom. En die rechters, dat zijn de Toghe Rosse, de Rode Toga's, oftewel socialistische rechters die onder het bewind van Romani Prodi en co. zijn aangesteld. Maar links moet ook oppassen, ze kunnen niet zomaar keihard alles wat Berlusca doet aanpakken, want dat is ook schadelijk voor henzelf.
Andre Weststrate Reactie van Andre Weststrate op 27 November 2009 op 21.36
Waarom is dat schadelijk dan?
Paul Reactie van Paul op 28 November 2009 op 9.30
@ Casper, goede reactie. Veel wat je zegt klopt zeker, en dat wil ik ook zeker niet ontkennen. Ik ben het niet overal mee eens, zal even per onderwerp op je reactie ingaan.

Zijn tv-zenders (mediaset):
Je eerste zin over de Berlusconi-zenders bewijst al dat jij kennis van zaken hebt. Ook op de Berlusconi-zenders is (of beter gezegd was, want die man die het meeste Berlusconi-kritisch was is opgestapt) is kritiek te horen. Trouwens wordt hij door diverse caberatiers vaak belachelijk gemaakt (net als Emilio Fede trouwens). Maar natuurlijk wil ik niet ontkennen dat het over het algemeen wel erg pro-Berlusconi is daaro.

Dat hij mensen opbelt om de discussie aan te gaan is natuurlijk louter toe te juichen. De redactie beslist dan ook dat ze hem in de uitzending willen. Wouter Bos belde bijvoorbeeld ook naar Pauw en Witteman. Als Berlusconi dan kwaad wordt in de uitzending is dat juist een overwinning voor het proramma/de presentator.

RAI:
De drie RAI-zenders zijn als vanoud als volgt verdeeld: RaiUno voor de christen-democraten, RaiDue voor de sociaal-democraten en RaiTre voor de communisten. Dat moest het best de politieke voorkeuren van de Italianen vertegenwoordigen in die tijd dat ze dat zo hebben geregeld (jaren '80 ofzo).

Zoals je meteen kunt zien dus een overwicht (2 tegen 1) voor links. De christen-democraten (toen in de politiek de Democrazia Cristiana) waren in die tijd een centrum-partij. Niet zo rechts als Berlusconi die, gedeeltelijk, ook aast op de van oudsher christen-democratische stem.

Hoewel dat tegenwoordig allemaal een beetje verwaterd is (het zijn heus niet allemaal communisten op RaiTre bijvoorbeeld) vindt Berlusconi dat de RAI niet het italiaanse volk zou vertegenwoordigen (hij krijgt de meeste stemmen en er is geen pro-Berlusconi zender, voglens hem). Iets wat het wel zou moeten doen omdat de publieke zenders door het volk worden betaald. Via 'zijn' krant heeft hij dan ook opgeroepen aan het volk om geen kijk- en luistergeld meer te betalen.

Het media-gedrag van de Italianen:
Dat van die kranten heb ik altijd ten zeerste betwijfeld. Je hebt cijfers en je hebt de realiteit. Het zal best dat de Italianen minder kranten lezen dan de Nederlands, dat kun je zien aan de oplagecijfers van de grote nationale kranten (die ongeveer zo hoog zijn als die van Nederland). Daarin worden alleen een paar dingen nooit meegenomen:

-Er zijn in Italië veeel meer nationale kranten. De grootste kranten zijn dan misschien net zo groot als de Nederlandse, er zijn veel meer kleine nationale kranten dan in Nederland.

-Er zijn heel veel regionale kranten. En dan bedoel ik niet per stad (want die zijn er in Nederland ook) maar per gebied in Italië (ook die heb je enkele in Nederland). Je hebt bijvoorbeeld een heleboel kranten voor Zuid-Italië. Dat is een gebied van 2x Nederland. Je hebt kranten voor Sicilië, 6 miljoen inwoners. Er zijn heel erg veel verschillende kranten, vandaar dat de oplagecijfers van de topkranten niet zo enorm hoog zijn.

-Bovendien is het in Italië heel gebruikelijk om buiten de deur te ontbijten. In een barretje: koffie, soort croissantje...en een krantje! Die zijn van de bar en daar stikt het van. Ook dát wordt niet meegenomen in de cijfers.

Dat zijn dingen die ik zelf heb gezien in al m'n vakanties, familiebezoekjes en in het half jaar dat ik daar heb gewoond.

Of mensen dus zo afhankelijk zijn van de de tv als enige nieuwsbron waag ik ten zeerste te betwijfelen en in ieder geval sterk te nuanceren. Maar goed, al had ik voor alle bovenstaande cijfers officiële cijfers gehad, we gaan er even vanuit dat Italianen (en ik denk dat dat niet heel veel scheelt tov bijv Nederlanders) grotendeels afhankelijk zijn van de televisie. En dan is meteen het argument voor de Berlusconi-critici dat de Berlusconi-zenders beter worden bekeken dan de Rai-zenders. Daarmee willen ze zeggen dat de Italianen voor het nieuwsgaring en opinievorming de Berlusconi-zenders gebruiken. Dat is zeker niet wenselijk, daar ben ik het mee eens. Feit is wel dat de Berlusconi-zenders commerciële zenders zijn en veel minder aan actualiteit/politieke programma's doen dan de Rai. Het is vooral goedkope entertainment, veel meer(/erger) dan bij RTL bijvoorbeeld (de Rai heeft helaas ook veel meer commerciële rotzooi dan onze publieke omroep.)

Al met al valt het mee dat Berlusconi zo'n overheersende rol heeft in de Italiaanse media. Om het allemaal in een ander perspectief te plaatsen even iets over de Italiaanse politiek en Berlusconi.

Berlusconi's partij staan en valt met Berlusconi. Hij heeft niet echt een idealistische achterban. Hij is pragmatisch en wil z'n meningen aanpassen om zich te verzekeren van steun van andere partijen of van een bepaalde groep kiezers. Ik zie Berlusconi als een soort mix van het CDA, VVD en Wilders.

Berlusconi is in een bepaald opzicht Wilders in het kwadraat. Hij geeft enorm af op het politieke establishement. De politici zijn allemaal een stel zakkenvullers en leugenaars. Na een corruptieschandaal in de jaren '90 had het geringe vertrouwen van de Italianen in de politiek weer een flinke deuk opgelopen. Komt Berlusconi aan. Een succesvolle, flamboyante zakenman met een vlotte babbel en heel veel geld. Hij besluit de politiek in te gaan, doet beloftes en vertolkt de kritiek van het Italiaanse volk op de politiek. Hij is geen politicus, hij is een zakenman, een hardwerkende zakenman die weet wat er leeft onder de bevolking, in tegenstelling tot die oude ambtenaren in de politiek die helemaal geen idee hebben hoe de dag van een normale Italiaan eruitziet, aldus Berlusconi. En deze mening vindt aftrek bij het grote publiek. Hij zet zich af tegen de gevestigde orde, zoals Wilders. Wilders is alleen bekend van de politiek en probeert zich juist zoveel mogelijk van de politiek af te keren. Berlusconi was al bekend en dus meer dan Wilders ooit zou worden een outsider.

Berlusconi is dus iets anders in het sterk veruilde Italië. Italië is een sterk politiek verzuild land. Je hebt nog echte communisten, socialisten, christen-democraten, liberalen, fascisten...Berlusconi hoort nergens bij, hoewel die natuurlijk het minst neigt naar de eerste twee. Berlusconi (en zijn succes) heeft die verhoudingen/verzuiling gewijzigd. Even heel kort door de bocht, je bent voor of tegen Berlusconi. Zijn tegenstanders zitten vaak nog in zo'n verzuiling (veelal socialisten/sociaal-democraten), hoewel er ook op rechts veel tegenstanders van Berlusconi zijn. Hoe dan ook, dat 'linkse establishement' heeft van oudsher nog kranten, zenders en bekende aanhangers. En dat is verwarrend. Want komt er een sociaal-democraat bij de Rai, dan is het gewoon een sociaal-democraat die toevallig tegen Berlusconi is. Maar als Berlusconi iemand wil die voor hem is, is hij een Berlusconi-volger. Niet gerelateerd aan een partij of stroming maar aan Berlusconi. En dat wekt natuurlijk bij de meeste mensen aversie op (daar zit natuurlijk ook zeker wat in omdat een sociaal-democraat eerder kritisch kan zijn op de leiding van zijn partij dan een Berlusconi-aanhanger op Berlusconi). Bersani (een sociaal-democraat) en de toekomstige concurrent voor Berlusca heeft al mannetjes bij op tv die zijn mening vertegenwoordigen. Dat zijn geen Bersani-aanhangers, maar linkse mensen. Berlusconi heeft alleen maar Berlusconi-mannetjes.
(Ook dit verhaal is natuurlijk weer te nuanceren. Berlusconi heeft natuurlijk ook aanhangers bij de christen-democraten en de rechtsere kiezers)

Dit laatste is misschien allemaal wat vaag, maar het doet er goed aan om Berlusconi te zien als een succesvolle Wilders over 15 jaar (los van zijn politieke inhoud, Berlusconi is geen anti-islam).

@Pennings
'Maar links moet ook oppassen, ze kunnen niet zomaar keihard alles wat Berlusca doet aanpakken, want dat is ook schadelijk voor henzelf'

Dat is zeker waar. Zo heb ik al verschillende keren van fervente Repubblica-lezers gehoord dat het ze begint te irriteren dat ze zo op Berlusconi zitten kutten. Bovendien, dan kan ik hier (iets wat ik in eerste instantie niet wilde omdat het er niet toe doet) meteen aan iedereen (nu ook Casper het weer doet door te zeggen dat Berlusconi mijn voorbeeld is) vertellen dat ik geen aanhanger ben van Berlusconi. Zo heb ik tijdens de Europese verkiezingen op de partij van Antonio Di Pietro gestemd, Italia dei Valori. En nu is Antonio di Pietro een van de grootste Berlusconi-critici van Italië. Hij heeft diverse malen stukken gepubliceerd (hij is een voormalig openbaar-aanklager en een van de kopstukken van het grote corruptieproces waar ik het eerder over had) dat Berlusconi, als hij zijn onschendbaarheid verloor (wat toen nog niet het geval was) veroordeeld zou worden (met juridische onderbouwing enzo). Maar ik begin ook een beetje allergisch te worden voor zijn Berlusconi-kritiek, het neigt naar populistisch gezever. Maar ach, verder zit ik inhoudelijk het dichst bij zijn partij dus vooruit.

Dit laatste is iets wat ik gelijk weer door kan trekken naar Wilders. Als Berlusconi Wilders is, is Di Pietro Pechtold. En ook zit ik het meest tegen D66 aan (zitten in Europa ook bij Italia dei Valori). En ook daarbij vind ik Pechtold's continue afgeven op Wilders ook vervelend worden. Meer inhoud, aub. Daar heb ik ook een stuk over en zal ik ook op humedia plaatsen. Ik hoop dus niet dat er dan weer reacties komen dat ik Wilders verafgood of Pechtold haat. Niks is minder waar.

@Andre. Stel dat jij nu verdacht wordt van kinderverkachting, moord, diefstal en afkijken tijdens de tentamens en je moet voorkomen is jouw geweldige en zuivere reputatie toch wel aangetast. Daar komt dan misschien weer verandering in op het moment dat jij onschuldig bevonden wordt (hoewel dat ook maar de vraag is), tot die tijd is jouw reputatie beschadigd.
Peter van der Ploeg Reactie van Peter van der Ploeg op 30 November 2009 op 10.57
Haha, ja bah, rechtsstaat!
Paul Reactie van Paul op 30 November 2009 op 11.00
Wow, zo'n lang stuk en geen enkel argument dat hout snijdt. Das ook knap.

@Paul, je hebt een god-complex met Berlusconi. Geen probleem verder hoor, maar kom even met feiten.

Haha, ja bah, rechtsstaat!


Wat een geweldige inbreng!
Peter van der Ploeg Reactie van Peter van der Ploeg op 30 November 2009 op 11.06
Ik heb ooit eens geprobeerd een kleuter te overtuigen van het feit dat K3 toch echt niet de beste muziek ter wereld maakte. Dat lukte niet.

Dus ik dacht, ik ga het hier ook niet proberen.
Paul Reactie van Paul op 30 November 2009 op 11.53
Ik heb ooit eens geprobeerd een kleuter te overtuigen van het feit dat K3 toch echt niet de beste muziek ter wereld maakte. Dat lukte niet.

Dus ik dacht, ik ga het hier ook niet proberen.


Zoals AJ tegen T zei:
"You just revealed your own ignorance"

Opmerking

Je moet lid zijn van humedia om reacties te kunnen toevoegen!

Lid worden van dit Ning-netwerk

© 2010   Gemaakt door ROC media

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden

Inloggen bij chat